מרים כהן (לבוס)

29/04/1909 - 17/03/1996

פרטים אישיים

תאריך לידה: ח' אייר התרס"ט

תאריך פטירה: כ"ו אדר התשנ"ו

שם האב: אפרים

שם האם: שרה

ארץ לידה: גרמניה

שנת עליה: 1935

מקום קבורה: רמת יוחנן

מסמכים

לא מצורפים מסמכים

משפחה

בן/בת זוג: כהן אליעזר

בנים ובנות: כהן אפרים

מרים כהן לבוס

מרים נולדה בברלין שבגרמניה. בית הוריה היה בית יהודי מתבולל וחבריה היו גם הם יהודים אך לא ציוניים. היא קיבלה חינוכה בבית ספר כללי ואחר כך למדה מתמטיקה ואנגלית באוניברסיטה של ברלין. בה בעת למדה גם עברית כתחביב אצל ברסלבסקי, שהיה שליח בגרמניה. גרמניה של ימי ילדותה ונעוריה של מרים, זו של לפני עליית הנאצים, היתה גרמניה המשכילה והתרבותית של גטה ושל היינה, ומרים כיציר התקופה נשאה עמה מטען עשיר בכל תחומי החיים והתרבות: ספרות, הסטוריה, מוסיקה, פוליטיקה, ספורט, תיאטרון, קולנוע ושליטה בשפות רבות. התעניינותה והתפעלותה לא פסקו עד ימיה האחרונים. ב-1934 סיימה את לימודיה האקדמיים וכאשר היטלר עלה לשלטון וחבריה החלו עוזבים את גרמניה, גמלה בלבה ההחלטה לעזוב אף היא ולעלות לארץ ישראל. לשם כך הלכה להכשרה חקלאית בחווה פרטית של יהודי ואחר כך קיבלה סרטיפיקט (אשרת עליה) ועלתה ארצה.

בבואה, שהתה כחודש בירושלים ובעקבות המלצה של מכריה, בייחוד זו של האדריכל קרקואר, הצטרפה באוקטובר 1934 לקיבוץ בית אלפא, שם השתלבה בעבודה בגן הירק. ב-1938 הגיע לקיבוץ בגפו אליעזר כהן, וכך הכירו. אליעזר היה אף הוא יליד ברלין, אך שלא כמותה גדל בבית יהודי מסורתי. מן הציונות והיהדות היה רחוק עד אשר הגיע ארצה והושפע מהתנועה הציונית והקיבוצית.

עם הפילוג בבית אלפא ב-1940, היו מרים ואליעזר בקבוצת העוברים לרמת יוחנן, כאן נשאו וכאן נולד ב-1943 בנם יחידם, אפרים. גם כאן המשיכה מרים לעבוד בגן הירק עד לחיסולו של הענף, ומשם עברה לעבוד בפרדס ובמטעים. משנאסר עליה לעבוד בשמש בשל מחלת עור, החלה לעבוד בהנהלת החשבונות, והתמידה בעבודתה זו שנים ארוכות, עד זקנה ושיבה.

גורלה של מרים לא שפר עליה. בזה אחר זה התרגשו עליה האסונות: בשלהי 1968 הלך אליעזר לעולמו בטרם עת וכשנה ומחצה אחריו, במרץ 1970, נפטר בעלומיו גם אפרים, בנה יחידה ממחלת לב. ומרים, שלא כמו גבה אשר הלך ושח מכובד החיים, הישירה מבט אמיץ, חיוני ואופטימי אל החיים אשר לא פינקו אותה.

אישה צנועה היתה, מעולם לא הישימה עצמה לנטל על סביבתה, לא הטילה את עומס כאבה על זולתה. שנים רבות חייתה ערירית בדירתה מוקפת בספרים, במוסיקה ולימים גם בתוכניות הטלביזיה. אישה משכילה, רחבת אופקים, בת בית בנבכיה של תרבות אירופה. סקרנית היתה ומעורה בכל הנעשה בעולם, בארץ ובקיבוץ. אשת שיחה ובעלת דעות מוצקות. שנים רבות ריכזה את הספריה הלועזית, שהכילה ספרים באנגלית ובגרמנית, זמן מה לימדה אנגלית בשעורי ערב לחברים ואף סייעה לילדים בשיעורי עזר במתמטיקה. גם בחוג למוסיקה קלאסית שקיימה, העמידה את ידענותה לרשות החברים. סבינה, אלמנתו של בנה המנוח, היתה לה כבת ואפילו המרחק הפיזי  שהפריד ביניהן, לא יכול היה לקשר האמיץ והקרוב שנשמר ביניהן.

באחרית ימיה עבדה מרים בגילרם. גם כשהלך גופה ונחלש ונשימתה כבדה, היתה אוזרת כוחותיה ומשכימה לעבודה כדי להרגיש כי היא מביאה תועלת וכדי לפגוש בחברים ולשוחח עמם. אישה אוהבת אדם היתה וגם בהעדר בנים ונכדים, השיבו לה הסובבים אותה אהבה. בימי מחלתה מיעטה לשתף בסבלה וגמרה את ההלל על מסירות המטפלים בה.

הלכה לעולמה בת 87 שנים.

יהי זכרה ברוך

סיפורים

לחצו על הכותרת על מנת לקרוא את הסיפור

  • הספד – שושקה ברבר

    מרים – שושקה ברבר

     

    הכרתי את מרים הכרות עמוקה כשהתחילה לעבוד ב"גילרם" לפני מספר שנים.

    אשה משכילה, בעלת ידע וזיכרון בלתי רגילים, מלאה כרימון. מרים היתה,  כמו שאנחנו הצברים היינו אומרים, "ייקית", במובן החיובי של הכינוי: היא באה מגרמניה של לפני עליית הנאצים, גרמניה התרבותית של גתה ושל היינה, עם מטען עשיר בכל תחומי החיים והתרבות. ידיעותיה התפרשו לתחומים רבים: ספרות היסטוריה, פוליטיקה ספורט, קולנוע – והתעניינותה והתפעלותה לא פסקו עד ימיה האחרונים.

    כל מה שהתרחש בעולם, בארץ ובקיבוץ – הכל ידעה ודעותיה עליו היו מוצקות.

    גורלה לא שפר עליה, היא שכלה את בעלה ואת בנה יחידה ושנים רבות הייתה ערירית בצנעה בחברת ספרים, מוזיקה ואחר כך טלויזיה.

    רוחה מעולם לא נפלה, היא היתה אופטימית בטבעה ובעלת אמונה עמוקה.

    על עבודה לא ויתרה מעודה. אפילו בשבועות האחרונים כשגופה נחלש ונשימתה כבדה, בכוחות אחרונים, השכימה לעבודה להרגיש מועילה ולהיות עם חברים.

    שיחות רבות ומעניינות שוחחנו ועכשיו מרים תחסר לי.

    נזכור אותה אשת אשכולות שתרמה תרבות וחכמה לחיינו.

    ואפרד ממך, מרים, במילותיך שלך באחת משיחותינו האחרונות: "אני מוכנה כבר למות, היו לי חיים מעניינים".

     

                                                       יהי זכרך ברוך.

                                                       שושקה ברבר.

  • תעודת זהות

     

    מרים כהן 

    בת שרה ואפרים לבוס

    נולדה בברלין – גרמניה

    ח' באייר תרס"ט  29.04.1909

    נשואה לאליעזר

    אמא לאפרים

    עלתה לארץ בשנת 1935

    הצטרפה לקיבוץ בית אלפא

    עבר לרמת יוחנן 1940

    נפטרה כ"ו באדר תשנ"ו 17.03.1996

    בת 87 במותה

     

  • קורות חיי – מספרת מרים

    קורות חיים                                                      18.2.1979

     

    נולדתי בברלין ולמדתי בבית ספר כללי, למדתי גם מתמטיקה ואנגלית באוניברסיטה בברלין.

    הבית היה בית מתבולל. חוג החברים והחברות שלי היו אמנם יהודים, אבל לא ציונים. סיימתי את הלימודים ב – 1934. בתקופה זו למדתי גם עברית כתחביב אצל ברסלבסקי, שהיה שליח, בגרמניה. כאשר היטלר  עלה לשלטון חברים שלי התחילו לעזוב את גרמניה. אז החלטתי כי אסע לארץ ישראל.

    לשם כך הלכתי להכשרה חקלאית בחווה פרטית של יהודי. אחרי  זה קבלתי רישיון עליה (סרטיפיקט). בבואי לארץ שהיתי כחודש ימים בירושלים.

    מכרים בירושלים המליצו שאעבור לבית אלפא (בעיקר המהנדס קרקואר). באוקטובר 1934 עברתי לבית אלפא. התחלתי לעבוד שם בגן ירק. וכאשר עברתי לרמת יוחנן בשנת 1940 עם כל חברי בית אלפא המשכתי לעבוד בגן ירק עד לחיסול הענף. עברתי לעבוד בפרדס ובמטעים. עבדתי בחוץ עד שאסרו עלי לעבוד בשמש בגלל מחלת עור שפקדה אותי, והתחלתי לעבוד בהנהלת חשבונות, במקום שאני עובדת עד היום.

       בבית אלפא הכרתי את אליעזר כהן, אשר הגיע בשנת 1938. הוא היה יליד ברלין, מבית יהודי מסורתי. אליעזר היה רחוק מציונות ורק בארץ הושפע מהתנועה הציונית והקיבוצית. גם אליעזר ז"ל עבר לרמת יוחנן וכאן נישאנו ונולד אפרים.

       לא הייתי פעילה בועדות, אבל כבר שנים רבות אני מרכזת ספריה לועזית (ספרים באנגלית וגרמנית). היה זמן שלימדתי אנגלית בשיעורי ערב לחברים והגשתי עזרה  לילדים בלימודי האנגלית