אלעזר (לוזר) הלבני

01/04/1901 - 16/10/1984

פרטים אישיים

תאריך לידה: י"ב ניסן התרס"א

תאריך פטירה: כ' תשרי התשמ"ה

שם האב: יצחק דב

שם האם: גילה

ארץ לידה: גליציה

שנת עליה: 1920

מקום קבורה: רמת יוחנן

מסמכים

לא מצורפים מסמכים

משפחה

אליעזר הלבני
אליעזר ("לוזר") הלבני נולד ב- 1901 בעיירה טורקה שבגליציה (פולין).
מוצאו ממשפחה חסידית אשר האמינה שרק המשיח יביא את היהודים לא"י ולכן הציונות הייתה בעיניהם אנטי דתית.
בגיל חמש חלה בקדחת ושכב זמן ממושך במיטתו. בתקופת מחלתו החל לצייר את העולם שראה מבעד לחלון חדרו וכן צייר את גיבורי התנ"ך.
בזמן מלחמת העולם הראשונה גורשה המשפחה לפראג והתגוררה ליד בית הכנסת אלט-נוישול הבנוי בסגנון גותי.
כאשר נוסדה בגליציה תנועת הנוער הציונית "השומר הצעיר", שכחלק מהתנועות הסוציאליסטיות התיימרה לשנות את  טבע האדם ופני העולם ובתוך זה לעשות תיקון לעם היהודי, ולהגשים בא"י הצטרף אליה הלבני. בשנת 1920 עלה לארץ ישראל והשתייך לגדוד העבודה. הצטרף לחבורות סוללי הכבישים בעמק ובגליל. שם התוודע לשבטי הבדואים ופגישתו עמם פתחה לפניו את העולם הערבי. הוא התרשם מאד מהעולם המזרחי/המקומי והשפעה זו נכרת היטב ביצירתו לאורך כל השנים.
בעת עבודתו בכביש נפגע בפיצוץ, איבד את עינו וידיו התרסקו. לאחר החלמתו הצטרף לחבריו שהקימו את קיבוץ "השומר הצעיר א'" הוא קיבוץ בית אלפא.
עבד בעבודות המשק השונות ושם החל לצייר קריקטורות מחיי הקיבוץ ולפרסמן בעיתון הקיר: "ברחש", ובעלוני הקיבוץ. עיטר את חדר האכל לקראת המועדים והחגים.
החבורה שהתחילה לבסס חיי משק וקהילה ראתה עצמה חלק מההגשמה העצמית של העם היהודי שבאה לביטוי בציונות המתחדשת. הם ראו באומנות כלי ביטוי חשוב ומשמעותי מאין כמוהו והשתמשו ביצירה העצמית להעמקת המעשה הציוני והפנמתו, ולהעמקת הקשר בין מסורות העבר לעת החדשה. חגי ישראל שימשו כר נרחב ליצירה החדשה בהגות, בשירה, במחול, כמו גם באומנות הפלסטית. חבריו לקבוצה: מתתיהו שלם (ויינר) ולאה ברגשטיין יצרו טקסי חג הכוללים טקסטים ממקורות ישראל, נעימות מקוריות, מחולות מלאי ביטוי ותכן ותלבושות כפריות. הכל  על בסיס יצירה עצמית בביצועם של חברי הקבוצה. הלבני הוסיף את הפן העיטורי ותרם מכשרונו ומזמנו לעיצוב הבמה וחדר האכל שהיה המרכז החברתי והתרבותי.

בפילוג בבית אלפא בשנת 1940 נמנה עם קבוצת חברים גדולה של אנשי ה"ימין" שעברה לרמת יוחנן.
"בשבילי היה זה רגע גדול בחיי כאשר נתבעתי על ידי המצפון כי אכריע, ועמדתי כבן אדם וכיהודי נוכח חברים העוזבים את ביתם ופניהם לאזור ולסביבה מופקרים לסכנות הרס ואובדן. ברגעי ההכרעה (ובחיי האדם מעטים הם אלה), הרגשתי את הציווי הנורא לשאת באחריות הגדולה בשעה הנכונה… הריני אסיר תודה לכם על אשר סייעתם לי ע"י התביעה אשר הרגשתיה בהזמנתכם כי אציל את נפשי".  ("ברמה" תמוז ת"ש 1940).
ברמת יוחנן עבד בכרם והתפנה מדי פעם מעבודתו כדי להכין את קישוטי החג. אז הסתגר בחדרו ויצר. יצירותיו צוירו על פסי נייר אריזה שאסף והתאים לצרכיו בהדבקה ובצביעה. הוא השתמש בצבעי אדמה וגווני העיטורים התאפיינו בצבעים חומים/צהבהבים. הוציא לאור שתי הגדות של פסח מאויירות וכתובות בכתב יד עבור סדר הפסח המשותף (1943, 1946).
במרס 1945 נערכה תערוכה של עיטורי הקיר שלו בבית "הבימה" בתל אביב. הוא זכה לתשבחות מאנשי אומנות ואנשי שם וביקורות מצוינות נכתבו עליו בעיתונים. היו שראו בו "אחד מאלה הסוללים את הדרך לאומנות יהודית". (שאול רסקין – ניו יורק 1947).

הלבני היה אוטודידקט. לא קיבל שום הכשרה אקדמית. למד תוך קריאה תולדות האומנות, ספרות גרמנית ואחרת, תנ"ך ופולקלור ערבי. האזין למוסיקה והיה משמיע בביתו מוסיקה למתעניינים.
ב1946, בעזרתו של מדריכו/חברו, אבא חושי, נסע לסיור לאיטליה ושם מצא עניין רב והשראה ביצירות ובציורי הקיר בגלריה אופיצי, ובפלאצו פיטטי. את עקבות ה"חוויה האיטלקית" אפשר למצוא בעיטור הקיר הגדול בחדר האכל ברמת יוחנן.
ב1949 נסע לתקופת מגורים ולמידה בפריז. שם פגש בציירים: הולצמן, קסטל, פרנקל ועוד. החל להתייחס יותר לנופים ולצבעים. לאחר תקופה קצרה וקשה של חיים בעיר עבר להתגורר בכפר סמוך ונסע מדי יום לפריז לשם הלימודים. כעבור כשנתיים הגיע למסקנה שזו איננה דרכו האומנותית. משחזר לארץ החל ב"מסע" לגילוי הקרמיקה. במשך מספר שנים התנסה ולמד את הנושא במפעל "חרסה" שבמפרץ חיפה  ואצל אומני צפת עימם קשר קשר חם. ביניהם חנה לוי, יצחק פרנקל וביחוד עם בני הזוג אברט. עם חבורה זו ניהל דיאלוג אומנותי במשך כל השנים.
משנבנה עבורו ברמת יוחנן "בית היוצר" – בית מלאכה לקרמיקה, החל ליצור כלים ולעטר אותם בציורים אומנותיים תוך שהוא משכלל את שליטתו בחומר ומתנסה ביצירת צבעים וגוונים. את הכלים יצר ביציקה לתוך תבניות. בעזרת העפרון והצבע הוא צייר על גביהם "תמונות" של נוף הארץ, בצרוף דמויות מזרחיות, סצנות חקלאיות, בעלי חיים אופייניים לתרבות החקלאית הארץ- ישראלית ועוד.
"העיטור צריך להשתלב בתוך המבנה של הכלי. עפי"ר צורת הכלי מסייעת להשראה בהמצאת הנושא. לא תמיד שורה השכינה בלב המעטר, ויש להקפיד שלא לסטות מן הסגנון האישי, ומרובות הסכנות המפתות ללקט פרחים בשדות הזרים…" (הלבני, השבוע ברמה, מס' 286, 20.2.59).
יצירותיו הרבות נמכרו בגלריות שונות, ("בת שבע", "משכית" גלריית לאופר בטבריה) רבות מהן נמכרו לחברים בקיבוצו ולידידים שונים.
בשנת 1973 נתבקש הלבני ע"י צעירי הקיבוץ ליצור לחדר האכל שנחנך זה מכבר, עיטור קיר מן הסוג שזכרו מנעוריהם אולם במקום מנייר שיהא עשוי אריחי קרמיקה.
הלבני נענה לאתגר ובמשך כשלוש שנים שקד על ביצוע המשימה. בחנוכת היצירה בשנת 1976 אמר היוצר: "המסגרת הסובבת את חדר האכל יאה לישוב כפרי. התמליל לקוח מדברי הנביא עמוס שגם הוא היה עובד אדמה ובמילים מועטות ופשוטות מיצה את עונות השנה שבחיי הכפר… המסגרת כולה היא כעין תהלוכה גדולה, כעין נהר הזורם בכיוון האחד והמסוים: ירושלים.
הלבני שמר על סגנונו הנאיבי בכל תקופות יצירתו. החל מהעיטור על גבי נייר או על גבי כלי הקרמיקה כמו גם על גבי אריחי הקיר שהיו לציור אחד גדול ומנומנטלי.היה אומן פורה ושפע יצירותיו הפזורות בבתים פרטיים ובמבני הציבור ברמת יוחנן מעיד על כך.
מסיבות שונות, אישיות וקיבוציות, לא זכה הלבני ולא זכתה יצירתו לפרסום ולהפצה לא בתחום הציור העממי ולא בתחום היצירה הקרמית. ראינו לנכון לגלות הלוט מעל "מפעלו" ולהחזיר ליוצר חוב קדום. ויהי בכך שכרנו.

 

 

סיפורים

לחצו על הכותרת על מנת לקרוא את הסיפור

  • תעודת זהות

    אלעזר (לוזר) הלבני    

    אמן ויוצר

    בן גילה ויצחק דב 

    נולד בטורקה – גליציה

    י"ג בטבת תרס"א  04.01.1901

    עלה לארץ בשנת 1920

    ממייסדי קבוץ בית אלפא

    עבר לרמת יוחנן 1940

    נפטר כ' בתשרי תשמ"ה  16.10.1984

    בן 83 במותו

     

  • משהו על בית מלאכה לקרמיקה

    משהו על בית המלאכה לקרמיקה / אלעזר  הלבני

    השבוע ברמה 20.2.1959

    בית המלאכה הזה הפועל כבר, לפני שלושה יציקת הכדים חדשים, כלומר החל מגמר ארגון ציודו, המאפשר להתחיל ביצור. כגון הכנת החמר לקראת היציקה, יציקת הכדים והצלחות והאגרטלים, הליטוש והעיטור, +שרפתם הראשונה, צפויים בגלזורה שקופה והכנתם לקראת השרפה השניה, ושיווקם בחיפה. כל אלה הן מילים ספורות בלבד שאין בכוחן לתאר ולפרט את  התהליך המסובך והממושך הזה הנקרא קרמיקה. נדמה לי כי עד להודעתו של החבר יהודה מסינגר בשיחת הקבוצה, מירב החברים נבצרה הידיעה,{או כל ידיעה שהיא} על עצם קיומו של בית המלאכה הנ"ל. ואם טוביהו איש-באר-שבע הקדים אתכם בברכני ביום הפעלת התנור הראשון וגם הביע את השתתפות ליזה רעייתו "בשמחת הקבוצה" כנראה שהסיבה לכך נעוצה באוויר השקוף שבנגב, המאפשר להשקיף משם על ארובת המפעל הקאראמי  שברמת יוחנן. ולאחר שנתקלתי בשורות מספר, בין היתרה הודעות ש"ברמה" כי גם הקבוצה מצטרפת לברכתו של יהודה, התחלתו אף אני להאמין כי, בנית בית המלאכה לקרמיקה ברמת יוחנן, קיים ועומד.

    ע"כ אגביל את עצמי במתן אינפורמציה בלבד, ואחוס על סבלנותם וזמנם של החברים, כי ישמעו גם על פרשת נדודים בחיפושי אחרי אפשרות ההשתלמות במקצוע הזה, אשר ידעו כיצד לפתח את כסם לקבלת שכר הלמוד, ובפתח ביתם כאילו היה כתוב לאמור: "המיתדפקדים בשערנו, ישאירו נא את תקוותם בחוץ". ובהזדמנות זו אזכיר קצרות, על פגישתי בקשר לקרמיקה עם אנשים ישרי – לב שדרגתם המקצועית עולה על הקודמים שהזכרתי, אלה אנשי "חרסה" שהגישו את מלוא עזרתם וידיעתם השפע ובעין יפה ללא תמורה ותשלום, ודאגתם האבהית והתעניינותם החברית בגורלי נמשכת עד היום הזה. ואושרנו כי השתלמותי נתקיימה מחוץ לכתלי הבית. ופירושים מיותרים. תודתי נתונה לאי אלה החברים שבועדת-הבירור אשר לוו את הפרשה הזאת מאז התחלותיה ועד הרגע של הברכה על המאגר. ולאפרים מלמוד שדאג להובילני תוך כדי עבודתי הקשה, למקורות החומר שבהרי הגליל העליון. שזכר מידי יום ביומו כי ב" חרסה" עובד חבר משעות הבקר המוקדמות עד חשכת הערב, ויש גם להביאו הביתה, ולפעמים החבר הנ"ל עמוס מטען כבד עם מוצרים או עם חמרי גלם שנרכש ונאסף במשך שנה ומחצה עת עבודתו שם, והעברתי המטען הכבד של התבניות עשויות גבס ולהובלתן דרושה נסיעה זהירה הובלת המוצרים  לשווק בחיפה ובטבריה, על עזרתו זו שהגשה בזמנה בסבלנות ובאדיבות, תודתי זכורה לו עת המצאי בבית המלאכה וכל המטען בו ניצב לפני כמצבת זיכרון חיה, אמנם של ימים עברו. ברכת הקבוצה תבחן לא במעשיה בלבד כי אם בטיב הגשת העזרה, ותקצור את אשר תזרע.

    והנה כמה תאורים קצרים מתהליך העבודה. קרמיקה אפשר להגדיר קצרות. אבן גרניט{חלמיש?} שנתפוררה במשך אלפי שנה לרגלי חלופי חם וקר לחלקיקים של כל מיני חומרים כגון קאולין, פצלת השדה וקווארץ וע"י חיבור מתאים של החומרים הללו בעזרת מים ואש, הופכים אותם שוב לאבן מנוצלים מבחינה טכנית ואומנית לכלי  שימוש ונוי.

    א} הכנת החומר, שנמצא ברשותי מרכב מחומרים  המובאים מחו"ל ורק חלק קטן ממחצבי הנגב. הוא נשרף כרגיל במידת חם של 1200 co והמוצר הזה נקרא בלועזיתstoneware או steingut    לאחר השריפה הוא לבן מפאת מדת הנאולין והפצלת השדה שבו. רכשתי "בחרסה" כשבר שהיה לפני השרפה. החמר הזה מכיל בו את האלטרוליטים המאפשרים להפכו לנוזלים מתאימים ליציקה. ואם לאחר זמן ממושך מתגלים לקויים עת התקררות התמיסה בתוך תבנית הגבס, אזי יש להוסיף אי אלה כימיקלים תוך הקפדה מוחלטת במשקל למען עצב את סמיכותו ואת נזילותו של החומר. המשחק הזה יתנדנד בין רגעים ספורים או למספר שעות. בבית החרושת נעשית הבחישה בעזרת מערבל מכני, אני נאלץ לבחוש במכשיר המזכיר את המזלג של נפטון מהמיתולוגיה היונית. לבחישתו של החומר ולהפכו לתמיסה נוזלת דרוש זמן של שעות ולפעמים ימים.

    ב}היציקה: כאשר הסמיכות והנזילות עוצבו, יוצקים את התמיסה לתוך תבניות עשויות גבס. היציקה בגבס זאת דרגת הייצור המשכללת ביותר. עשיית מודלים ולפיהם יציקת התבניות. זאת תורה מסובכת ולמודה בלבד תובעה זמן של ארבע שנים בכדי להגיע לדרגה מקצועית גבוה, התבנית מורכבת מכמה חלקים. מנקים והמנקים בטלק את הנגטיב למען הקל את שחרור הנצוק מהתבנית. מרגע גמר היציקה עד שחרורו של הנצוק   דרושות שלוש שעות. לאחר גמר היציקה של צלחות אפשר להפנות לעבודות אחרות. לא כן ביציקת כדים ואגרטלים. כאשר ממלאים  את חלל התבנית {negativ}  בחמר, נספגת הרטיבות הנמצאת בקרבת קירות התבנית, ע"כ יש להוסיף כל שניה כמעט אל ה-volumen למען שמור על הבקרת להתהוות   עבי הקיר של הנצוק הנעשית ע"י הקרשה מתמדת כתוצאה מהתמעטות החמר לרגלי הרטיבות הנספגת: התקרשות עבי הקיר של הנצוק, הכל לפי גודל הכלי {יש לקחת בחשבון את 13% ההתנדפות וההתכווצות} זה עורך כשעה ומחצה. כל זמן עת התהליך ההתקרשות מוסיפים מהחומר אל ה- volumen  ולאחר שנוצר עובי הקיר הדרוש, שופכים את העודף לתוך כלי קיבול המכיל את המלאי של החומר כולו. אפילו בבית החרושת כאשר המחסנים מלאים עד אפס מקום עם חומרי גלם, אין נוהגים בזבוז לאחר הורקת העודף, נשאר המוצר שעה ומחצה בתוך התבנית עד הרגע בו הוא משתחרר מעצמו או בעזרת לחץ אויר המופק מקומפרסור, היות ועדיין אינו ברשותי הזכרתי כי עד יציקת כדים ואגרטלים יש להוסיף כל שניה מהחומר למען הבקרת. ע"כ אין להפנות לעבודה אחרת הן אם זה כד אחד או אחדים.  במשך השעה ומחצה של שמירה על תהליך התהוות קיר המוצר, אפשר לשרת תוך הזמן הזה כמה תבניות.  לזה דרושים שלחנות יציקה נוספים. שטחו של חדר העבודה הוא מוגבל תוספת סככה היתה פותרת את השאלה, שהיא בלאו הכי נחוצה לעבודות הכנה המעלות אבק רב, הן ע"י ניפוי החומר ולטוש הכלים לאחר היציקה. האבן הזה הוא בעוכרה של הגלזורה אותותיו נכרים בחומרים קטנים המכערים את הציור וכלי כזה קשה לשווקו. לאחר שחרור הכלי הנצוק מהתבנית, מעמידים אותו במשך 10 –12 יום הכוללים את זמן הליטוש והעיטור בגלזורה שקופה. כלי שאינו יבש די צרכו, עלול להתפקע בתוך התנור בעצמה, המסכנת את כל  הנמצא בו.

    ה ע ט ו ר

    העטור נעשה בעזרת צבעים מתכתיים מסוג underglazes ומגלזורות הצבעוניות עשויות מצירוף אוקסידים שונים. שניהם מובאים מחו"ל. לכל סוג וסוג, נקודת ההבשלה שלו. לא יתכן צרוף של חומר שאת הבשלתו משיגים למשל במידת חם של  1200co ולעטרו בצבעים שמידת הבשלתם הם פחות או מעל זה. באם נקודת ההבשלה של הגלזורה  נמוכה מזו של החומר, לא ישאר זכר מהגלזורה, ואם החומר יעבור את נקודת ההבשלה שלו,  ייהפך לגוש זכוכית מסרבל.

    באם החומר והגלזורה אינם שווים במבנם הכימי ונקודת ההבשלה, מתהווים בקיעים או נימים{haarrisse בל בלע"} בצפוי הזגוגי, וזה עלול עת הימצאו של הכלי בתוך התנור או תכף לאחר שחרורו משם וגם שבועות וחודשים לאחר זה. אני נמצא כעת בפני הבעיה החמורה הזאת. עדיין מנסים באחד מבתי החרושת באנגליה להרכיב גלזורה שקופה עבורי אשר תתאים לחומר ממנו שלחתי דוגמא. גם ב"לפיד" הבטיחו להרכיב עבורי את הגלזורה המבוקשת אולם לזה דרו זמן. ייתכן ואצליח לשנות את הקומפוזיציה   של החומר ברשותו, ולפי עצת המהנדס של "נעמן" איזי אונגר חבר חפצי-בה. הנני קרוב לפתרון ואז אוכל לרכוש גלזורה שקופה שהיא נתפנתה ב"נעמן" לרגל העברה לייצור של חרסינה. אפשר להעזר ע"י המכון לחקר הקרמי שע"י הטכניון בחיפה. אולם השירות הזה יעלה – 100 לירות.

    העיטור צריך להשתלב בתוך מבנה של הכלי, עפ"ר צורת הכלי נותן את הדיקט או מסייעת לאינספירציה בהמצאת הנושא. לא תמיד שורה השכינה בלב המעטר, ויש להקפיד שלא לסטות מהסגנון האישי, ומרבות הסכנות המפתות ללכד פרחים בשדות זרים. הציור הקרמי נבדל מהציור שעל גבי נייר או הבד.

    ה ג  ל  ז  ו  ר  ו  ת

    אלה שהן ברשותי, הן בצורת אבקה הטעונות טחינה כיתוש וביחוש יסודי. הכלים בעיטור של ה- underglazes  טעונים צפוי של גלזורה שקופה. זה נעשה במכשיר התזה מיוחד הנפעל בלחץ  אויר מהקומפרסור או לקוח מבלון ממולא אויר דחוס. בבית החרושת נוהגים להתיז בתוך  תא מיוחד שאינו בא במגע עם אולמי העבודה מלאים אבן. בתנאי העבודה שלי כבר נכוויתי ע"י הגורם הנ"ל ואת הצפוי לי להבא אפשר להזות מראש. החוקים לעצוב הסמיכות והנזילות חלים גם לאור כל שספרתי בפרשה הזאת, יש להבין כי הקונה או הרוכש את המוצר הקרמי, נכון לשלם את מלא המחיר הנדרשת ממנו, כי השלמות הטכנית והאמנותית ידורו בכפיפה אחת. בבתי החרושת לקרמיקה לוקחים בחשבון 40-45%  פחת. ב"חרסה" היו לי 60% פחת. והסבות לכך הם, העדר ניקיון טכני, שרפה לא שווה,  לקוי בעיצוב החומר או בגלזורה.

    השרפה בתנור

    התנור בנוי: א} תא השריפה בנוי מקירות, תקרה בצורת קשת ורצפה עשויים מחומר שמוטי העומד בפני דרגת חם של 1600co בין תא השריפה ובין שלשת קירות הבידוד, עוברת תעלה דרכה עוברת האש המטפטפת את התא כולו מסביב. ב}קיר הגובל עם התעלה הנ"ל עשוי מחומר שמוטי בעל איכות גבוה. ג}קיר בדוד עשוי מלבנים הנקראים טרמוליט. ד}וקיר העשוי מלבנה פשוטה.

    מלוי תא השריפה.

    לפי מידת גודלם ורוחבם של המוצרים ,נוהגים לתכנן את מילוי תא השרפה, ולנצל כל שטח באופן מקסימלי, ביסקויט אפשר לצופף לא כן כלים מצופים בגלזורה. באין מכתך בין כלי וכלי עלולים שניהם להדבק ע"י נזילות הגלזורה מנצלים את נפחו של  תא השרפה ע"י בניית קומות או אצטבעות עשויות לוחות קרבורונדום בעזרת משענות עשויות החמר השמוטי הנ"ל. המניפולציה נעשית תוך מריטת עצבים אבל דרושים סבלנות ושליטה עצמית למען נהג זהירות לבל געת בצי או התמעדות של לוח קרבורונדןם מידך עת הנחתו בתוך תא השריפה שהוא צר מדי. עלול למוטט ולהרוס את כל המוצרים הנמצאים שם. בניה רעועה של האצטבעות או רשלנות בהעמדת הכלים, או הזנחה בצפוי לוחות  הקרבודונדום  עם קווארץ למעןמנע התדבקות הכלי אל קרקעית הצאי ע"י אפשרות של נזילה חזקה של הגלזורה, גם אז עלול להתמוטט בזמן השריפה. במקרה שזה קורה, נאלצים לפרק את התנור ולבנותו מחדש. את האש מובילים מדרגא לדרגא באופן איטי, למען מנע התפוצצות הכלים מעדף הרטיבות הנמצא בהם  chemically combined water או ע"י הגורם של התרחבות הסיליקטים המתהוה בדרגת חום 570 co {והוא הדין גם בהתכווצות מעל הקירור}.אש מהירה עלולה לגרום לרתיחת הגלזורה שסופה העלאת אבעבועות מעל שטח המוצר ואז, הסחורה ללא תיקון.

    הביקורת על התקדמות האש נעשית באמצאות הפירומטר, שעון למידת חם, מחובר עם טרמוקופל. עשוי מקנטל. רובץ בתוך צינור עשוי סילמניט, העומד בדרגת חם גבוה. וקצהו של הצינור הנ"ל בולט בתוך תא השריפה ובנקודה אחת הוא עובר את תעלת האש. הטרמוקופל מוביל את  החם אל השעון הנ"ל. לשם בקרת כפולה מעמידים על אחת האצטבעות נרות עשויות מחומר שמוטי, {נקראים בלע"ז segher -kegel } לכל אחד סמן דרגת חומו, ניצבים מול צינור ההצצה, וברגע שנר כזה נופל,  הרי זה סימן שהאש המיועדת הגיעה לנקודת הבשלתה. הנר הזה נמס והופך לזכוכית. לפי הניסיון קיים הפרש בין הפירומטר ובין ה-segher  kegek של 40 coאז מפסיקים את האש. זמן הקירור עורך 72 שעות ובאופן הדרגתי פותחים את הדלת הבנויה גם היא מארבע קירות.

    העוסק בהערת התנור נתון לסכנת כוויה ע"י beckfire וספיגת גזים מרעילים המופקים מגלזורה העשויה על יסוד עופרת, מסרתי לכם תאור{והגשתיו על קצה המזלג} מהעבודה המסבכת זו. אבל יש לציין שמאוד מעניינת, ואפשר להגיע לתוצאות טובות וגם לשבוע נחת,  בתנאים שהאיש העובד בה יצטיין   במשמעת פנימית וביראת הכבוד בפני המקצוע, הוא תובע דיוק קפדני ושמירה על הניקיון ושקילת כל מעשה לפני התחלתו. יש לזכור כי העיטור האמנתי היפה ביותר לא יצילהו בפני יבחנה של האש בדרגת 1160co.

    נוכח כל הקשיים הללו, אשר מיניתי, בודאי יצוצו הרהורים ויצופו גם ספקות ביחס לאפשרות של "פרנסה", אני מכיר אחדים העוסקים במקצוע הזה ומפרנסים את עצמם ובני משפחתם לא ברווחת יתר אבל בכבוד, יש לציין כי במקצוע הזה עומד ותק של 15-13 שנים. אכן פותחים כבר בשניה הראשונה את השק על מנת לשלשל לתוכו את הרוחים. וכי בענפי המטעים מניבים  הפירות כבר בשנה הראשונה או השניה והשלישית.? ועל אף הדרך הסלולה והבטוחה אין קיימות סכנות? לא כן בקרמיקה שהיא קשה מאוד לכבשה.

    אמן הקרמיקה אשר חי בתחילת המאה ה-16- וברנרד פאליססי שמו, תקריב 16 שנה לכבוש המקצוע הזה, הרעיב את בני משפחתו, שרף את רהיטיו מחוסר אמצעים לקנות עצים להעברת התנור במו ידיו, ומשלוש מאות המוצרים הראשונים שבע נחת רק לאחר אחד בלבד. ובימים ההם כל אמן הכין לו בעצמו את הגלזורות, בתי חרושת לרכישת חומרים מהמוכן לא היו קיימים. היה עני ואביון {צייר וירטרז"ים} שבר וכטש וטחן מכלי המטבח עשויים מתכת וזכוכית למען הכין גלזורה, כימאי לא היה וגשש באפלה אבל אחז בו שגעון היעוד והגיעה לתוצאות, שעוד היום נחשבים מוצריו לפלאי הקרמיקה באירופה. סופו היה כי נקרא לחצרו של  מלך לואי ה- 14,העשיר שם את האוסף שבארמונו במוצריו, אולם בתקף הגזרות והרדיפות של הכנסיה על ההוגנוטים, נחון אמנם ממשפט מות, אבל כלאוהו בתוך הבסטיליה ושם גוע.

    בבית המלאכה הזה נמצא רק בהתהוותו. מסקרנות ומאי סבלנות עוד לא נוצרו אף צלחת וכד וגם לא שווקו בסכום של אלפים לירות ומכל צורות הלואי של מנטליות מהקטגוריה הזאת לא נוצרו מערכת כלים המפארים את אולם הקבלה שבבית הנשי בירושלים. קל לבוא לתערוכת מוצרים קרמיים {או תקראו לזה תצוגה}והביע דעות מצוצות מהאצבע. ואפילו לברך את היוצר בנעמיה של החשבה עצמית כאילו יש לזקוף את ההצלחה על חשבון טעמו והשראתו של המברך. ואולם גם לא לברכו כלל וחס להזכיר את התצוגה בעלון הפנימי של הקבוצה. ואלמלא "הפרובוקציה" של יהודה, והייתי זוכה במרוצת הימים שידביקו לי תו של הוגנוט.

    קרמיקה לפי שראיתם בתאורי, אינה נעשית  במכונות חקלאיות לזריעה ולאיסוף כל גרגיר חיטה וכל ירק ופרי לא חייבים עיטור שונה מחברו. זאת עבודת כפיים קשה לכן העוסק בה נושא באחריותו האישית המלאה. איני מבטיח לכם שמיים וארץ. בכוחי רק להבטיח לכם את מידת התלהבותי והתמסרותי זו אשר גיליתי אי-פעם עת עיצבתי את דמות לילל-הסדר בקבוצה ועדיין זכורים הם בלבם שלכמה חברים ותיקים. כיצד באתי על שכרי?

    מעמדי החברתי בתוככם היא עדות חיה לכך. בבית המלאכה הזה, יעודו אינו עשוי לשמש מוסד למתן עצות המתקשט בנוצות שאולים, מהותו הוא בניגוד  למלכאת האימפרוביזציה הקוצרת שבחים ומחיאת כפיים. בבית המלאכה הזה מתהווה תהליך של ייצור ויצירה כאחת, העבודה היא קשה וגם מפרכת, מלווה מתיחות מתמדת ודרכה זרועה סכנות ומכשולים. סופו של המאמץ הזה הוא לעמוד במבחן הביקורת של אש גבהה אשר מידת חומה היא 1160co. את היא הקרמיקה.

    אלעזר הלבני.

  • מכתב לסבתא זיידמן

                                                                                        פריס 10.12.49

    שלום לך סבתא זיידמן 

    הנני מודה לך מקרב לב עבור מכתבך החביב מאוד, ודברי הנחמה והעידוד שלך הם יקרים לי מאוד.

    הלוואי ורבים היו מחוננים בחכמת לב זו, שהיא סגולתך. אני כותב לך בעברית , לא משום שאיני יודע גרמנית, אבל יודע כי הנך שולטת בשפתינו בכתיבה בקריאה ובדבור, אני כך משאר לי כי היה לך יותר קל לבטא את אשר עם לבך. אני משאר לי, כי בידידים שלי ברמת יוחנן ספרו לך מהכל שכתבתי להם ע"כ אספר לך מחיי בכפר שהוא  לא  בתוך פאריס. אצל לאה כרמלית ישנה גלויה ושם תוכלי לראות את מראה הכפר הוא יפה מאוד. בפולניה אין רואים כפרים כאלה. עברתי לגור בכפר, יען איני משלם עבור שכר  הדירה וע"י הקיבוץ הזה  יש באפשרותי להטיב לי את הכלכלה. בפריס שלמתי עבור חדר 9 לירות ישראליות וכאן זה הרבה כסף כי המצרכים הם בזיל הזול, אני גר בוילה שהיא מוקפת  גן עצי פרי דובדבנים, תפוחים ואגסים. עוד עכשיו העצים מכוסים תפוחים ואגסים. אני מטפל קצת בעצים ובגן, שגודלו 2 דונמים. אני עובד רק כמה שעות מעטות במשך השבוע, וזה שכר הדירה שאני משלם. יש לי מטבח מאוד גדול, שהוא משמש גם חדר אוכל. הוא מצויד גם בחשמל, גז, מים, כלי בישול ,טיגון וכלי אכילה ושתייה. קניתי לי כל טוב ביצים, חמאה, בשר דבש, סוכר, תה וכל מיני ירקות טובות וגם יין. ועבור התפוחים והאגסים איני משלם כלום. משמונח בגן ונרקב היה מספיק לקיבוץ כולו עבור כמה חודשים. עשיתי ניסיון לעשות תירוש apfelmost מתפוחים ואגסים. חדר האמבטיה עם ציוד לחימום מים, ושני חדרי מגורים מרוהטים. הוילה נמצאת ביער ע"י הכביש ובשכנות שלי לאורך הכביש ישנם עוד וילות ובתי איכרים. הכפר נמצא למטה ורק הגגות האדומים והעשן של הארובות בולטים מתוך שפע העצים והאילנות ומסביב יערות. כאן כל כך יפה שאין חשק אפילו לנסוע לפריס, אבל אני נוסע כל יום, חוץ מיום אחד בשבוע שאני מטפל בגן ומכבס לי את הלבנים ואת המצעים.

    עבור הגז, החשמל והמים – אני משלם. כאשר גרתי בפריס, הייתי נאלץ לשלם עבור הכביסה ועבור המרחץ וכאן מקמץ בהוצאות הללו. הכפר הוא במרחק מפריס 40 רגעים נסיעה ברכבת חשמלית, כל שעה רכבת הלוך וחזור החל משעה 4 בבקר עד 1 בלילה. עבור כרטיס הנסיעה שבועי אני משלם 35 גרוש, והוילה שלי מרוחקת מהתחנה 10 רגעים הליכה איטית. משני צדי הכביש יערות וזה נהדר. הדרך מוארת כל הלילה, ולולא היה אור, אזי אין לפחד מפני שודדים או גנבים. רק בשבוע שעבר התחיל הקור. הסביבה עטופה ערפל כבד וכל הצמחיה עטופה כפור דבר כזה לא ראיתי כבר 30 שנה, זה מזכיר לי את ימי הילדות ובית הורי. אנו גרנו מחוץ לעיר.

           בתי הכפר יפים, כל בית מוקף גינת ירק ועצי פרי והם מטופלים יפה. מכיוון שהוילה שאני גר בה, היא רכוש יהודים ע"כ זה לא מטופל ומוזנח. אנשי הכפר הם פועלים בבתי חרושת בפריס, ובגן הם מטפלים ביום ראשון וביום שני. כאן בצרפת הפועלים שובתים מעבודה שני ימים בשבוע, חוץ מחגים דתיים ורשמיים. עדיין לא למדתי צרפתית כי היא מאוד קשה אבל יפה, ומסיבה זו אין לי מגע עם התושבים וזה חבל מאוד.

    באתי בזמן מוצלח לפריס. חודש ימים היה יפה, אפילו חם מאוד, כמובן שבגשם ובקור יש לעיר דמות אחרת אבל גם בזמן אויר הזה יש לה חן מתמיד. כבר הספקתי לראות הרבה מאוד, אבל הכל זה כמו על קצה המזלג כי האוצרות הם בשפע רב. איני יודע כמה זמן אשאר עוד כאן. האמצעים יספיקו לי לכלכלה ולהוצאות לעוד 3-4 חודשים, אבל הבגדים לא מתאימים למזג האוויר כאן באירופה וגם אני מפחד מפני הראומטיזם שלי, שהוא התחיל להציק במקצת.

    לפי שעה אני בריא ופני טובים כמו בארץ. שמעתי מפי אנשים הבאים מהארץ, כי אין שם מה לאכול וכאן ישנו שפע עצום של בשר ,פירות וירקות, והכל בזול. השוק מוצף ענבים שהם במקצת יקרים 13 גרוש הקילו, אבל ענבים נהדרים.

    יש לי כאן ידידים ומכרים שהם דואגים לי ומטפלים בי יפה. ברצוני לסיים ולהודות לך שנית עבור החביבות שלך והנני דורש בשלומך ובשלום הבנות והנכדים.

    כל טוב לכם

    אלעזר.

  • שאול רסקין בספרו – על לוזר

    "בקבוצת רמת יוחנן"

    ….וכאן ציירנו לוזר. יש לו גם שם משפחה, הליבני, אבל כולם קוראים לו לוזר. ומי שמכיר אותו מחוץ לארץ גם קורא לו לוזר. מוצאו מפולין. כבר 26 שנים בארץ ישראל. היה ב"גדוד", חצב אבנים, אחר כך השתייך לבית אלפא, ומבית אלפא עבר עם עוד כשמונים חברים לכאן, לרמת יוחנן. כאן הוא עובד בכרם. רואה איך הענבים נוטפים עסיס ונצבעים באור של השמש החמה. הוא קשור לעבודת האדמה בכל ליבו ובאותם עוצמה וכשרון לאומנות הציור. שום הכשרה אקדמית לא קיבל כך שהוא לחלוטין תוצר של ארץ ישראל.

    חבריו בקבוצה יודעים על אודות אהבתו הכפולה ומעריכים אותו מאד. בהתקרב חג, פסח שבועות או סוכות, והאומן נכון לכך, הם נותנים לו חודש ויותר כדי שיכין "משהו". אז, הוא עוזב את כרמו, מסתגר בחדרו ויוצר. ומה שהוא מוציא משם אחר כך הוא, לעניות דעתי, חשוב עד כדי כך שההיסטוריה של האומנות היהודית הטהורה חייבת תהיה לספר אודותיו.

    הוא בונה את יצירתו לצורך התאמת החגים העתיקים לסגנון חדש. הסופר, המשורר, הזמר והרקדן משתתפים ביצירת חג ישן/חדש כזה, גם הצייר חייב להיות שותף.

    מה הוא עושה עם זה ברמת יוחנן?

    שם ישנו חדר אוכל גדול עם קירות ריקים סביב ותקרה חשופה. לוזר מצייר שורה ארוכה של ציורים על פס אחד ארוך ותולה סביב סביב ואלו מספרים את סיפורו של החג. הסגנון הוא יהודי פרימיטיבי בצבע עמוק ושקוף. מילים מבטאות את הציורים ופסוקים שלמים כך שכאשר זה מוצג  נוצר חג עשיר לעין ולנשמה וכל הקבוצה מביטה בפליאה והידיעה על כך מתפשטת לכל הקבוצות והכפרים והערים. מרחוק באים לחזות ביצירה ומאחלים משהו דומה גם לעצמם.

    הסגנון קישוטי בשני אופנים: סיפורי, ופרימיטיבי/מעודן, ממש אישי ויהודי, אחד מאלה הראשונים, אלה הסוללים את הדרך לאומנות יהודית.

    דיברתי אודותיו בירושלים בחוגי האומנות, שם יודעים אודותיו ומעריכים אותו. מנהל מוזיאון אחד חושב שבקבוצות מסתתרים לא מעט אומנים למד-ווניקים כאלה שמהם, ולא מאלה היושבים בעיר ומציירים "בצרפתית", ייוולדו הסגנון העברי והאומנות שלנו.

    מתוך אלבום "ארצנו ועמנו" – שאול רסקין

    הוצאת שאול רסקין ניו יורק 1947

  • על יצירת קיר חדר האכל 1976

    דברי לוזר במסיבה שנערכה לכבודו עת חנוכת העיטור בחדר האכל 1.10.1976 תשל"ז

    ברשותכם אפתח ב motto פרי רוחו של גדול המשוררים הנערץ עלי ויוסיף גם להיות. במקור הוא מורכב ממלים ספורות בלבד האומרות הכל:

    "אקדים ואספרה אשר אירע, אושר וצער חוברו יחדיו והיו שירה".

    בהתכנס הוועדה, ובתפקידה לפעול למען שיפור אגף החדש של חדר האוכל אחת הישיבות נתקיימה בדירתי והצוות כולו על הדור הצעיר, ומשאלתו כי אענה לבקשתו ואסכים לקשט את האולם הנ"ל, קישוט מעשה ידי בקרמיקה.

    סיפרתי להם על הסיבות והמניעים שגרמו להעדרי מכל השתתפות בעיצוב התרבות בחיי הקבוצה, ותאריך ההפסקה חל בשנת 1946 עת עיצבתי בפעם האחרונה את ליל הסדר, הן בעריכת ההגדה לפסח והן בקישוט חדר האכל שעדיין היה צריף ישן.

    אולם חלוקת שטחיו שבקירותיו הולידו בלבי את הרעיון ועת ביקורי בעיר פירנצה שבאיטליה מצאתי את האישור לקונספציה שלי. הן בגלריה אופיצי, והן בפלאצו פיטטי. ברצוני להזכיר שבשנה ההיא ערכתי תערוכה בתל אביב "עיטור לחגי ישראל" וזכתה בכל עיתונות הארץ, הד ושבחים.

    טענת חברי הוועדה הנ"ל הייתה כי סיבות הינתקותי מחיי הקבוצה לא נעוצה באשמתם יען בעת ההיא, והם עדיין בגיל הילדות והנעורים. פנו אלי יען שמעו רבות וגם התרשמו מהעיטורים על מוצרי הקרמיקה, תוצרת בית המלאכה שנוסד ביזמתי.

    לא אאריך בדברי על ההיסוסים, יען העוול שנגרם לי בעבר נחרט בלבי עמוק והזהירני מכל צעד פזיז. שתיים הן הסיבות שהניעוני להיענות למשאלת הצעירים הללו:

    א)    היקפו של האולם וחלוקת שטחיו שהתאימו אל הקונספציה הישנה נושנה,

    ב)    האימון במשאלת הצעירים הללו אשר כל אחד ואחד מהם, עת חלוף המשמרות, הוכיחו את כוחם הן בענפי המשק והחברה המעוררים כבוד. וחשבונות העבר היו מהם והלאה.

    דרשתי מהם כי את הסכמתי יביאו לדיון ולאישור בשיחת הקבוצה. את אשר הוחלט בשיחה ההיא – לא הכל נמסר לי מהחשש לסירובי המוחלט. אולם עת המפעל עמד בהגשמתו, לו מסרתי ממיטב יכולתי במשך שנתיים ושלושה חודשים, ניגלה לי ממה שהתרחש בשיחת הקבוצה עת דנו בהסכמתי. הצעת הצוות נתקלה בהתנגדות נמרצת מצד חוג מסוים, אשר גורל ייעודי כאמן נחרץ כבר על ידם. אולם הפגר קם מקברו על אפם וחמתם.

    אודה, על אף דרכי בעיטור סלולה היתה בימים עברו, נבהלתי מהדמנסיות העצומות שבחלל האולם, ולפני רוחי רחפו המלים החרותות שבעמוד לפני בעל התפילה והעובר לפני התיבה: "דע לפני מי אתה עומד"  ובמקרה זה: "דע לפני מה אתה עומד".

    ניגשתי אל המלאכה כמו הבלתי מנוסה בשחייה כאשר קפץ לתוך הבריכה עמוקת המים ואין נסיגה ממנה או בגורלו לטבוע…

    נעזרתי מבחינה טכנית בזריזותו של אלכס הצייר והאומן הן בהשגת החומרים להארכת שולחן העבודה, הן בתוספת אצטבאות שבארונות הקיר, הן במדידות המדויקות למען עיצוב האריחים ועשיית מסגרות העץ המשמשות ליציקת האריחים. אני במקומו במשימה הזאת הייתי לבטח נתקל במוסדות המשק, באדישות והתנכרות. עזרתו של אלכס ארכה זמן ממושך עד הרגע שקיבל צו קריאה פנימי כי יפנה לייעודו ונשארתי מופקר לגורלי. עזרתו העיקרית הייתה במילוי הכבשן עם האריחים המצויירים, ניצול מקסימלי של שטחיו ועמידה על ברכיו במשך שלוש שעות בתוך חלל שארכו 80 ס"מ, רוחבו 63 ס"מ, וגובהו 65 ס"מ. מילוי הכבשן בתנאים הללו ובמחנק חום הקיץ, מילוי מדויק ללא הסב נזק שהוא, על אף שהחומר הוא פריך ונגיעה בלתי זהירה היא בעוכריו של האריח. אלמלא התנדבותו של יגר שמלא את המשימה הנ"ל ללא דופי אינני יודע אימתי היינו חוגגים את גמר המלאכה שהערב נתכנסנו לכבדה.

    לאור כל אשר סיפרתי ברצוני להודות לכל אלה שנתנו ידם לביצוע המפעל:

    תודתי לאלכס מקרב לב, ליגר, לאהרונצ'יק שפעלו במרץ על אף הקשיים המיותרים שנתגלו. לנחמן, ליחסו האבהי, המילה היא דלה להביע את תודתי לו.

    תודתי נתונה לדניאל הגזבר אשר טרח להביא את החומר מנתניה, תודתי גם ליונתן יבלונקה שעמד לכל קריאה לעזרה שהיתה תלויה בו ואחרונה חביבה ליהודית בן פורת שהתנדבה ללא פניה אליה, כדי לנקות ולצחצח את האריחים המצויירים עת נתלכלכו בהעלותם על הקיר. עזרתה מעידה על הבנה נפשית עמוקה ליצירה אומנותית שהכירה בערכה. ולא אני בלבד חייב לכל אלה שהזכרתים כי אם רובינו שנתכנסנו הערב לחוג.

    המסגרת הסובבת את חדר האוכל תכנה יאה לישוב כפרי. התמליל לקוח מדברי הנביא עמוס שגם הוא היה עובד אדמה, ובמילים מעטות ופשוטות מיצה את תוכן עונות השנה שבחיי הכפר. בחרתי את התמליל הזה הן מפאת תכנו והן מפאת קיצורו שאיפשר הרבות בתיאורים פלסטיים, נופים, אדם, בהמה ועוף. בקיר הדרומי תהלוכת עולי הרגל על תבואותיהם ופירותיהם.המסגרת כולה היא כעין תהלוכה גדולה, כעין נהר הזורם  בכיוון האחד והמסוים: "ירושלים".

    וכי מה יופיה של ירושלים? כשהיא שוכנת ומעוטרת בנופי הריה ודמויות הכפריים על משכנותיהם עטורי צמחיה וחורש. לבי לכפריים הללו עוד מימים עברו עת בית הורי שכן בקרבת משכנותיהם. וכי יש דבר יותר מרומם ונישא מאשר הכפריים בעבודת השדה? לו היינו מחוננים במעט הזה הנקרא דימיון והעלנו לפני רוחנו כי אלים המה שירדו ממרומים בדמות כפריים ובזעת אפם חורשים, זורעים, קוצרים ואוספים תבואה ופירות לתפארת! כזאת התשתית הנצחית לתזונת החי עלי אדמות. יפים המה וראויים כי נשיר עליהם ונציירם מתוך חדווה. ועל רקע נופי ארצנו הקדומים, נופים שהזית והגפן והתאנה מפארים ואז דמותם של הכפריים מזדקרת ביופייה במידה שמימרת המשורר (גתה) באומרה:

    "בנהייתך אחרי מרחקים מדומים, פקח עיניך והבט בטוב (ובמקרה הזה – ביפה)  הפרוש לפניך", כי המה יפים, יפים מאד.

    הטיפול בנושא ירושלים היה יותר מסובך. נלחמתי קשות עם הפרובלימה כיצד להיחלץ מיופיה של כיפת המסגד שיופיה הוא נדיר וכיצד להימנע ממתן גושפנקא מוסלמית לירושלים זו שאנו אוהבים? בכאב לב הרחקתיה וירושלים זו שהעליתי מורכבת אומנם מאלמנטים בלבד של העיר הזאת. הדגם של ירושלים ההיסטורית שבהולילנד, לו ידעתי והוּכחתי כי זאת דמות נאמנה למה שהעיר הזאת הייתה בעבר. את ליבי זה לא שבה, על אף יופיה הארכיטקטוני אני מגיב באדישות. זה זר לי, זר מאד. כנראה והמציאות הריאלית גוברת, בין שנרצה ולא נרצה. הלכתי שבי אחרי נטית לבי והעליתיה מוקפת הרים ונופי מבואותיה.

    ציירתיה, עת טבלתי את מכחולי במין תערובת של צבעים וגלזורות מהולים במיטב המנגינות ששוכנים עדין בזיכרוני, מנגינות מבית התפילה מעת ילדותי ונעורי. גם מקולות התפילה והקוראן שאני מבכר להקשיבן בשעות בוקר מוקדמות עת עבודתי בבית המלאכה. אני מבכר את הקוראן על התמזגותו עם הנופים המרחפים לעיני רוחי, על הפזמורים והפזמונים של קולות צרודים של שיכורים וזונות ששעת צה"ל ברדיו מלעיטים את אזנינו וליבנו.

    השער בחומה נקרא בפי "שער האריות והרחמים", הצבתי שם דמות פועל טיפוסי מהימים ההם, דמות לכאורה דהויה ועלובה, בן טיפוחם של ברל כצנלסון וברנר. מי אז חזה וחלם, כי הדמות הזאת תיצור את התשתית של ההסתדרות הגדולה של פועלי ארץ ישראל! כי יצור את היש הגדול המתנוסס לעינינו, קיבוצים ערים ומושבות, חקלאות למופת, החייאת השפה העברית ויצירת תרבותה בספרות, מדע ובשירה, בתי אולפנה ואוניברסיטה, בתי חולים ובתי נופש והבראה , הליכה לכל משימה, גדר וחומה, הגנה, בריגדה צבאית ותשתית לצה"ל, הליכה ללא חשבון ותועלת אישית, הליכה ללא סנקציות ושביתות. והדמויות הללו עם לולביהם והאתרוגים בידיהם, אווירת חג הסוכות תמיד מילאה לבי שמחה ושקט נפשי. בימים עברו כאשר יערות הקרפאטים עמדו בשלכת של צבעי להבות בכל הדרגות של חום, צהוב ואדום, טללי הבוקר והשקט החגיגי שבטבע. מהשדות ריח תפוחי אדמה צלויים והאיכרים אוספים את יבול האדמה. בתי התפילה שלהם עומדים מיותמים בשממונם ופלג זה של הבדואים, בני אברהם, יצחק ויעקב בנדודיהם הנצחיים מאז ועד היום ובגדם המלכותי מהמדבר נאלצים להחליפו, והשטריימל, מצנפת שער לקוח מהקוזאקים והטטרים והקפוטה מבגד השלאכטה הפולנית  והצליחו לעצב סגנון ייחודי שאין להתבייש בו.

    כמה יפים היו אז ימי סוכות! ואלה הדמויות עם בגד הגלביה לקוח משבטי הברברים שבמרוקו. גם אלה עם לולבים  ואתרוגים בידיהם, מדוע להתעלם מכל זה? בראותי את האברכים והגברים עת סוכות בירושלים, על תלבושתם הנשמרת עד היום, לבי אתם על אף ההתפכחות שחלה במרוצת הזמנים, ומעל פסגות ההרים העוטרים לירושלים דחפתי משהו מנופה של העיר צפת, המצודה, וטווס הזהב מרחף מעליה.

    להישג זה שהגעתי, ויתכן שיד גילי הגבוה בדבר, ואני כבר בן 76, כאשר מרבית החיים מאחורי המה, ושערי החיים הולכים ונסגרים, שער אחר שער! הקליפות נושרות ממה שנחשב פעם כערך מוחלט בחיים: יצר הגדלות, רדיפה אחר כבוד, פרסום ופרסומת, עשיית רושם על המין היפה, כל אלה מאבדים כבר את משמעותם ונשאר רק לרשותי אשנב צר וקטן דרכו הצצתי פנימה אל נבכי העבר. ואשר ראיתי ונגלה לעיני רוחי, זאת העליתי על קירות הבית הזה.

                            אלעזר

  • לאלעזר הלבני לחגו – רבקה רובינשטיין

    לאלעזר הלבני לחגו/ רבקה רובינשטיין

    ראשית כל יצירה היא הדימיון. וכן ראשית יצירתנו הגדולה היה הדמיון. הן לפני שראינו את הארץ ראינו אותה בדמיוננו.

    הדמויות הקדומות של כל עם חבויות במעמקי נפשו של כל יחיד, ביודעים ובלא יודעים. הדמויות של אלעזר בתמונותיו (עיטורי חג) מעוררות בי משום מה הרבה חוויות ילדיות. נדמה לי שבדיוק כך ראיתי את אישי המקרא (סיפורי המקרא בלשוננו, אז), ואפילו הטליתות היו על כתפיהם.

    תיתי לו לאלעזר בעד החוויה שהוא נותן לילדינו, אשר בשבילם הארץ אינה ארץ האגדה, והינם ריאליסטים לעתים עד כדי אפרוריות, ומה ערך בשבילם לתמונה, אשר בה נופם, ארצם, מציאות ודמיון משמשים בערבוביה? איזה מזון חי ומפרה היא לנשמתם.

    באחד מימי הפסח עת אשר רוחב הצבעים והדמויות הוליכו שולל את מבטי העיניים, חלמתי : והנה מאחת פינות החמד בחצרנו הופיעה אמי ואתה שתי דמויות מציוריו של לוזר: האחת – נערה – השמש אשר בתוך המזלות, השנייה – אחת מעולות הרגל, אשר לצידה האיל הזהוב.

    שאלתי את אמי: מי הן? ענתה לי: אלה אשר חיו מתחת לתלי מג'דל". והיה לי הדבר לסמל: נכון, אלו הן אימהותי הקדומות, אשר לבשו גידים והעלו בשר וקרמו עור וחיו!

    ("ברמה" – ערב פסח תש"ה, 28.3.1945)

     

    על חגיגת העומר והסדר:

    …….

    ובערב ה"סדר" בחדר האוכל. עיטורי החג של אלעזר הלבני לבדם מעוררים רגשות חג והוד קדומים. הם מעוררים כמיהה לימים קדומים בשבת ישראל על אדמתו וכסופי גאולה בימים נוראים אלה. הם משרים את הנשמה היתרה של החג.

    יעקב ינובסקי

    ברמה מס' 91 מאי 1946