דוד יצחק בלומשטיין

05/05/1884 - 28/02/1953

פרטים אישיים

תאריך לידה: י' אייר התרמ"ד

תאריך פטירה: י"ג אדר התשי"ג

שם האב: אברהם

שם האם: לא ידוע

ארץ לידה: ליטא

שנת עליה: 1934

מקום קבורה: רמת יוחנן

מסמכים

לא מצורפים מסמכים

משפחה

בן/בת זוג: בלומשטיין אסתר

דוד יצחק בלומשטיין

דוד-יצחק נולד בעיירה בליטא. בן לדור ההשכלה, אשר נאבק לנתק עצמו מכבלי המסורת. מצויד במוח אנליטי, אינטליגנציה גבוהה, חוש הומור, אהבת עם גדולה, ציונות בוערת וכוח סבל, יצא למרוד במוסכמות ימי הביניים האפלים בעיירה הליטאית. איש מסורת עם שורשים עמוקים בתרבות העברית שחיפש סינתזה בין האמונה הצרופה והמדע החילוני. בנה לעצמו השקפת עולם של יהודי גאה בתרבותו עם צוהר פתוח לרוחות הקידמה של עולם נאור. הוא גנז את סמכותו לרבנות, התמסר להוראה וייסד "חדר מתוקן" בעיירה בו חינך תלמידים רבים לאהבת עם ישראל וארץ ישראל.
תהפוכות הגורל בימי מלחמת העולם הראשונה טלטלוהו עם רעייתו אסתר וילדיהם מעיירתם השלווה לדרום אוקראינה, שם מצא את מקומו בתוך האינטיליגנציה הרוסית.
הוא חזר לליטא וכיוון ששערי ארץ-ישראל, חלומו הגדול, סגורים היו, הוא היגר עם בני משפחתו למונטריאול, קנדה, שם השתלב בחיים היהודיים בעיר ובמדינה ועבד כמורה.
בעקבות בניו ובנותיו שעלו ארצה, עלו גם דוד ואשתו ובתם בתיה והצטרפו לרמת יוחנן כהוריהם של זלמן בלומשטיין ועדה שקולניק. כאן, היו בני הזוג ערים ומעורים בחיי הקבוצה. דוד ליווה את המדינה בהתפתחותה ובלבטיה בערנות רבה. האסונות התרגשו עליו, בזה אחר זה, מתו בבחרותם בנו זלמן ובתו בתיה ואחריהם הלכה לעולמה גם רעייתו אסתר. דוד נותר אמנם זקוף, עסוק בלימודיו ובקריאה, בעל זכרון חריף, שולט בחושיו כאדם צעיר- אך הסתגר בתוך עצמו בחדרו, בילה את עיתותיו בקריאה ולימוד והפליא בבקיאותו ובחריפותו את כל הנפגש עמו.
בן 77 במותו.

סיפורים

לחצו על הכותרת על מנת לקרוא את הסיפור

  • תעודת זהות

    דוד יצחק בלומשטיין

    בן אברהם

    נולד בליטא

    כ"ג ניסן תרל"ו  05.05.1884

    נשוי לאסתר

    אבא של עדה שקולניק

    עלה לארץ בשנת 1934

    הצטרף אל בתו ברמת יוחנן 1934

    נפטר י"ג אדר תשי"ג   28.02.1953

    בן 69 במותו

  • ידען ואוהב ללמוד – סול רסקין

    והנה חולף לפני בצעד איטי יהודי מזדקן. שמו הוא החבר בלומשטיין, ידען ואוהב ללמוד. פעם הוא תפס מקום חשוב בחינוך היהודי באמריקה, כאן הוא עובד בנחת, מתבונן  כיצד צומח עולם צעיר. מספר ערבים בשבוע הוא מנהל חוג ללימוד תנ"ך. הייתי בערב כזה, ורוויתי הנאה גדולה בעוקבי אחר החריפות שבה הסביר כל פסוק ומלה. אין מקריות בכתבים העתיקים, צריך להתעמק בעמקי המעמקים…

    מתוך: בקבוצת רמת יוחנן, עמנו וארצנו, אלבומו של סול רסקין 1947