מרים נוסדורף – בלנק

31/08/1907 - 23/05/1974

פרטים אישיים

תאריך לידה: כ"א אלול התרס"ז

תאריך פטירה: ב' סיון התשל"ד

שם האב: שלמה

שם האם: צילה

ארץ לידה: פולין

שנת עליה: 1925

מקום קבורה: רמת יוחנן

מסמכים

משפחה

מרים בלנק
מרים נולדה בלבוב שבגליציה, פולין. ביתם שכן ברחוב בו התגוררו יהודים ונוצרים יחדיו, לא הרחק מן הגטו היהודי לשם היתה מזדמנת בילדותה וסופגת מן ההוויה יהודית. ליהדות התקרבה גם דרך סבתה שהתגוררה בביתם וניהלה אורח חיים מסורתי. אביה, אף שנחשב עילוי בישיבה בה התחנך, פרק את עולה והצטרף למשכילים המתנגדים למסורת. לפרנסתו פתח בית ספר פרטי בלבוב. את רעייתו, בת עיירה קטנה באוקראינה, פגש בוינה ובביתם שבלבוב, שהיתה באותם הימים תחת שלטון אוסטרי, שררה אוירה וינאית: השפה, השירים, הספרים, ואף בית הספר היו בגרמנית. מלחמת העולם הראשונה תפשה את בני המשפחה בעיירת נופש ומאחר שלא ניתן היה לשוב ללבוב, ברחו כפליטים לוינה ובילו בה שלוש וחצי שנות מלחמה. מששבו ללבוב ב-1918 היתה העיר תחת שלטון פולני והתנהלו בה קרבות פנימיים בין פולנים ואוקראינים עד נצחון הפולנים.
את ראשית חינוכה, כתות א'-ד', קיבלה מרים בבית ספר עממי בוינה בזמן המלחמה. מששבו ללבוב רשמו אותה הוריה לבית הספר הגרמני בעיר, בו פגשה לראשונה אנטישמיות גדולה מזו שהכירה. בשל תופעות של אפליה וסבל הוציאוה הוריה מבית הספר ורשמו אותה לגמנסיה היהודית הראשונה בלבוב, שם קיבלה ב-1925 תעודת בגרות. בנוסף הלכה לבית ספר עברי בו למדה לראשונה בחייה לדבר בעברית ושמעה על ארץ ישראל והציונות.
ב-1925 עלו מרים ומשפחתה ארצה והתיישבו בירושלים. בשנים 1925-1927 למדה בסמינר לוינסקי והוסמכה להוראה. ב-1928 נסעה לניו-יורק שם למדה באוניברסיטת קולומביה לתואר שני בפיזיקה ומקצוע המשנה היה מתמטיקה. למחייתה עסקה בשלוש שנותיה שם בהוראת עברית בישיבת פלטבוש בעיר ובתלמוד תורה בפרט אמבוי. בארה"ב פגשה לראשונה בחברי "הקבוצה האמריקאית", שהיו לימים מראשוני הרמה, שעה שהכשירו עצמם לעליה ארצה. מששבה לישראל ב-1931 לימדה במשך שנה אנגלית וחשבון בגימנסיה הלפרין ובבית ספר ספרא בתל-אביב ונתנה שיעורים פרטיים ליחידים ולקבוצות מבוגרים.
אל קבוצת הצפון, אותה הכירה עוד מביקוריה בה בימי שבתה בגניגר, הצטרפה ב-1932. עד מהרה היתה לחברה ומאז ועד אחרון ימיה היתה רמת יוחנן לביתה. מיד בבואה נשלחה מרים לעבוד בשדות התירס. חרף תנאי החיים הקשים והעבודה הפיזית שלא היתה מורגלת בה, זכרה את הימים ההם כתקופה היפה בחייה. היא נשבתה בקסמי החיים הפשוטים, ההסתפקות במועט ועמם להט הנעורים ושמחת היצירה. בשנותיה הראשונות ברמה היתה מטפלת של בני המשק הראשונים. לבה נתון היה ליצירת סביבה מתאימה לילד, לחיפוש אחר גישה הולמת לגידולו ולהאזנה אליו ולהוריו. מאמינה גדולה היתה בחינוך המשותף וברעיון חברת הילדים האוטונומית, ראתה בהם יעוד ומקום גידול אידיאלי לילדיה. שמחת היצירה ליוותה אותה כל חייה.
ב-1934 נישאה מרים לאמציה כהן, בן הארץ, ומראשוני קבוצת הצפון וב-1935 נולדה בתם, נורית. על אושרם הקיץ הקץ בקיץ 1938 אז נפל אמציה בקרב עם כנופיה בשדות המשק.
חודשים מספר שהתה מרים בירושלים עם בתה ועבדה כפקידה במחלקת הבטחון בסוכנות היהודית, עד שובה לרמת יוחנן. את כל משפחתה קרבה לקבוצה וחדרה פתוח היה לביקורי אחיה ושתי אחיותיה. ב-1937 הביאה לרמה את אביה וטיפלה בו במסירות עד מותו ב-1943.

ב-1940 החלה ללמד בבית החינוך בגוש זבולון ומאז במשך 20 שנה היתה מורה לאנגלית, מתמטיקה, פיזיקה וכימיה, מחנכת בכתות ההמשך ואף נתנה שיעורי עזר לתלמידי חינוך מיוחד. עתירה היתה בנכסי רוח ואת הידע שרכשה כל העת בנחישות ואת האהבה למדע, הנחילה בכשרון לתלמידיה. דמות קורנת ומלהיבה היתה והמתמטיקה היתה בפיה לשירה. מחוץ לשעות הלימודים ארגנה חוג לצפייה בכוכבים ופתחה בפני רבים שערים להרקיע.
ב-1941 נישאה מרים בשנית ליצחק בלנק. ב-1942 נולד בנם דוד וב-1952- בתם רונית.
ב-1951, במקביל לעבודתה בבית החינוך, החלה ללמד מתודיקה של הוראת החשבון בסמינר בית ברל ולימים גם ב"אורנים". ב-1960 חדלה ללמד בבית החינוך והתמסרה להדרכת מורים בשני הסמינרים ולכתיבת ספרים. כל יום עבודה היה לה כעבודת קודש ובאש שבערה בה ידעה להדביק את כל הבא במחיצתה. מרים חלוצה היתה בתחום המחשתה של הוראת החשבון והאינדיבידואליזציה שלה. עבודתה היתה קודש להכנסת רוח לחשיבה המתמטית ודמיון לכתת הלימוד ובפועלה זה הטביעה חותם על דורות של מחנכים. גישתה להוראה היתה פתוחה והיא שקדה על הגשת רעיונות רבים ומגוונים ככל האפשר כדי להותיר בידי המורה החושב והיוצר את היוזמה לבחור בדרך המתאימה לכתתו. כוח יצירתה השופע בא לידי ביטוי גם במכשירי העזר שיצרה, בארבעת הספרים להוראת חשבון והנדסה שכתבה ובספר החמישי שעמדה להשלים בתקופה האחרונה לחייה. היא אף כתבה את הערך "הוראת המתמיטיקה" באנציקלופדיה החינוכית.
חרף שנות פעילותה הארוכות מחוץ לקבוצה, היתה מרים שייכת לבית הזה בכל מאודה, מזדהה עם ערכיו ומסורה לענייני חברה ותנועה. היתה חברה בועדת חינוך ולא ויתרה על מילוי חובת התורנות. ובנוסף לעבודתה וחובותיה לקבוצה, שילבה באופן מעורר השתאות דאגה ותשומת לב יומיומית למשפחתה הקרובה שבבית והרחוקה שמחוצה לו. בעלת נפש פיוטית היתה, פרטה על פסנתר והרבתה להתבטא בכתב.
באחרית ימיה חלתה במחלה אנושה אך בכוח רצונה העז והדחף ליצירה שהפעים את רוחה, התגברה על מחושיה והמשיכה להרביץ תורה כמעט עד ימיה האחרונים. מבוקשה להישאר בבית, בחיק משפחתה, ניתן לה והיא היתה עטופה באהבה ומסירות ללא גבול עד שעצמה עיניה לנצח והיא בת 67 שנים.
במלאת ארבע שנים להסתלקותה נחנך בסמינר "אורנים" חדר חשבון לזכרה.

סיפורים

לחצו על הכותרת על מנת לקרוא את הסיפור

  • תעודת זהות

    מרים בלנק ז"ל

    בת צילה ושלמה נוסדורף

    נולדה כ"א באלול תרס"ז  31.08.1907

    בלבוב – גליציה

    נשואה לאמציה כהן

    אמא לנורית

    נשואה ליצחק בלנק

    אמא לדוד ורונית

    עלתה לארץ בשנת 1925

    ממייסדי רמת יוחנן

    נפטרה ב' בסיון תשל"ד 23.05.1974

    בת 67 במותה

    יהי זכרה ברוך

  • בית המשפחה – מרים

    בית המשפחה- מרים

    גרנו בעיר לבוב, (למברג), ברחוב יפה, שגרו בו נוצרים ויהודים – רובם בעלי מקצועות חופשיים. לא רחוק מביתנו היה הגטו היהודי ובו שוק מזונות, בדים וכדומה, ולשם הייתי מזדמנת כילדה – לקניות ולהתרשמות של חוויה יהודית, לשפה היידיש שלא ידעתי מהבית, קללות עסיסיות של מוכרות דגים, וגם תלבושותיהם המוזרות של האדוקים – קפוטות, ירמולקות, שטרימלך.

    יחד עם כך אהבתי לשמוע צלילים היוצאים בזמן התפילות מבית הכנסת, עמדתי בחוץ והקשבתי לשירתו של החזן. ( עד היום אני אוהבת שירה זו…)

    ליהדות  התקרבתי גם דרך סבתי שגרה אתנו, בישלה ושמרה על הכשרות, וכן על כל מנהגי היהדות… אך אבא שי היה שייך ל"משכילים", – למתנגדים למסורת. למרות שהיה עילוי בחדר ובישיבה, למד בה רק עד  גיל 13 וברח מביתו בעיירה ירבוב. בן 13 בא ללבוב ללמוד הנהלת חשבונות, סטנוגרפיה, צרפתית, גרמנית ופולנית. אח"כ נסע לפריז, גמר בית ספר למסחר, למד באופן יסודי קליגרפיה (כתיבה תמה), וכשחזר מפריז למד גם בוינה. לאחר זאת פתח ביה"ס פרטי בלבוב.

    את אמא שלי הכיר בוינה – בהיותה נערה בת 18 – שם למדה נימוסים ומנהגים "גרמניים" אצל קרוביה. גם היא בת עיירה קטנה באוקראינה – בורשצוב – מבית יהודי טוב.

    שניהם, אבא ואמא, דברו ביניהם רק גרמנית  וכך דברו גם אתנו הילדים.

    כל האטמוספירה בבית הייתה וינאית; השפה, השירים (אמא היתה שרה לנו הרבה), הספרים, ובית הספר – אף הוא גרמני. לבוב היתה בשלטונה של אוסטריה באותם הימים… כיוון שפרצה מלחמת העולם הראשונה ואנו נתפשנו בתוכה בעת שהותנו בעיירת נופש כפרית, לא יכולנו לחזור לבוב.

    ברחנו כפליטים לוינה ובילינו שם שלוש וחצי שנים של מלחמה. ב- 1918 חזרנו ללבוב. אז עברה לבוב לשלטון פולני והקרבות עדיין נמשכו, הפעם – קרבות פנימיים, בעיר עצמה, בין הפולנים והאוקראינים. לבסוף נצחו הפולנים.

    בתי הספר שלי היו, כמובן, מכתה א' ועד ד' – בוינה, כולם על טהרת הגרמנית; כשחזרנו ללבוב רשמו אותי, כמובן, לביה"ס הגרמני בעיר….

    שם הרגשתי לראשונה אנטישמיות גדולה מהרגיל – עד כדי כך שפעם ראשונה בחיי נתנו לי ציון פחות מטוב מאוד בחשבון!! בודאי היו גם תופעות של הפליה וסבל, רבות ושונות; אני יודעת רק שהורי הוציאו אותי מבית הספר ורשמו אותי בגימנסיה היהודית הראשונה בלבוב.

    הורי גם רשמו אותי בביה"ס לעברית – ולראשונה בחיי למדתי לדבר עברית – אז גם שמעתי על ארץ ישראל ועל הציונות.

    השנים היו 1919- 1920…………….

    מרים נוסדורף – בלנק

     

     

  • מרים מספרת- יעקב יניב

    דברי מרים בלנק (נוסדורף)

    המנחה: יעקב יניב

    על השנים הראשונות להתחלותנו(ברמת יוחנן)

    הדברים נרשמו – ברשם קול בימים:

    ה' באלול תשכ"ז –21.8.1966

    ל' בתשרי תשכ"ז – 14.10.1966

    ימים ראשונים, מרים מספרת ליעקב יניב

    מרים: אספר על היום הראשון שהגעתי כחברה לקבוצה.

    בהתחלה באתי כאורחת לקבוצה כשעדיין הייתה בגניגר. התאהבתי בקבוצה והחלטתי להצטרף אליה. זה היה לאחר שגמרתי עבודה בתור מורה בבית ספר.

    24 לאוגוסט, למחרת בבוקר השכם נסעתי באוטו של "תנובה " לירושלים ודרך שכם וג'נין ליגור. נדברתי עם הגזבר, בנימין גלילי, להיפגש איתו בשובו מחיפה ליד קיבוץ יגור. יצאתי מתל אביב ב-5 בבוקר והגעתי ליגור בשעה 8 בערב. נסענו בעגלה לקב' הצפון. היתה נסיעה נפלאה דרך כפר חסידים. היינו כמה חברים, פחדנו קצת עד שראינו מרחוק אור מהבהב, אור הלוקס. באנו לחדר האוכל, היתה שיחה ולא יכולתי להגיד שלום לחברים. הייתי מאוד רעבה, כי כל היום לא אכלתי. הראשון שניגש אלי היה שמוליק קסטלנץ שהיה סדרן עבודה ואמר לי : "הא, מה טוב, מרים, שבאת – יש מחר עבודה בתירס". הוא לא שאל  לשלומי. אמרתי לו, שאני נורא רעבה. הוא נכנס למטבח והביא לי סלט חצילים קר עם הרבה שמן.

    למחרת קמתי והלכתי לעבוד בתירס. היה 36 באוגוסט, היה חם מאוד, מי השתייה היו מלוכלכים. כאשר הגעתי בצהרים הביתה, הייתי עייפה מאוד. לא הייתי רגילה בעבודה פיזית. הכניסו אותי למקלחת שלא היו בה מים ושם גרנו. זה היה בשנת 1932. ביחס למקלחת. אחרי שהתחילו להביא מים מכפר אתא התחלתי לעבוד בבית ילדים. ע"י כל צריף היו מעט מים וכל חבר צריך היה להסתפק בספל מים להתרחץ. מי שתפס ראשון את המקלחת היה מתרחץ שם. עפ"י רב הבחורים היו ראשונים נכנסים  והיינו איך שהוא מסתדרים.

    היתה קבוצה קטנה ראשונה של ילדים: אורי שטייף, דן גלילי, נירה פלדנר, עוזי זבולון ונטע קרוגלק. אני זוכרת תקופה מסוימת שטפלתי בהם. היה מנהג שהילדים לפני לכתם לישון היתה המטפלת רוחצת אותם. אבל ההורים היו משכיבים אותם. אני זוכרת: ההורים היו יושבים מסביב והסתכלו איך המטלפות רוחצות את ילדיהם.

    הזכרונות הם מהתקופה היפה ביותר בחיי. כל הקשיים וכל הדברים שעברנו בתקופה ההיא. לא היו חיים פשוטים וצנועים מצד שנים קשים מאוד מבחינת התנאים, אבל היה להט של נעורים ולהט של יצירה ובעיקר הרוח של החברים. כאשר באתי מאמריקה, נתפסתי לקסם הזה של חברים שחיים תוך התלהבות יוצאת מן הכלל ומצד שני – השמחה שררה בביתנו. לשמחה הזאת וליחס החברי, היה כוח משיכה עצום והיו אנשים שבאו ליום או לזמן קצר ונשארו לשנה שנתיים.

    קשה לדבר על זה ממרחק של זמן ובתנאים של היום, אבל כולנו שומרים את הזיכרון הזה.

     

     

     

     

     

  • הלילה שמעתי את בכיה של הרמה-מרים בלנק

    לרמת יוחנן – בת ה-28 וחצי-השבוע ברמה מס' 307-ה' בסיון תש"כ – 3.6.1960

     הלילה שמעתי את בכיה של הרמה.

    ואני בנה,

    הגבר העייף, המגודל והשב

    שמעתי את בכייה… ובכיתי.

     

    היית לי הרמה קטנה ויקרה,

    הולדתיך ואימצתיך.

    מכח חלצי נוצרת והיית,

    מכח טיפוחי גדלת וצמחת.

     

    מסרתי לך את נעורי ובגרותי, את ימי ולילותי

    על שתגדלי ותפרחי ותעמדי ברשות עצמך.

    ובבוא היום ושיבה תזרק בשערי –

    ותהי לי לנחמה בזוקני – בת טפוחי.

     

    גדלת הרמה.

    וגילך היום 29 אביבים.

    29 פעמים עברת הסתו והחורף

    והקיץ העשרים ותשע הנה הוא קרב.

     

    אינך הרמה מאז, תינוקת בזרועות אביה,

    המתרפקת על ליבו ורוצה עוד ועוד.

    הנך בוגרת כבר – ומניחה לנו, בניך,

    לחשוב גם קצת על עצמם – לעצמם – בעצמם.

     

    בזמן האחרון עסוק הייתי בך…. אך גם על עצמי קצת חשבתי.

    איך אסדר את חדרי הפרטי –

    את מיטב המלבוש לי בחרת –

    וסגרתי אחרי את דלתי.

     

    קצת שכחתי אותך…

    את הרי כאן תמיד.

    את עמלי את דורשת ומעניקה לי כל טוב.

    שבעתי…. ושכחתי.

     

    שכחתי כי את בתי –

    כי את לי זקוקה לא רק בעבודות היום יום.

    כי מתגעגעת הבת אל אביה יוצרה ומאמצה –

    על חסד נעוריו.

    שמעתי הלילה את בכייה של הרמה…

    אני האב.

    אני הבן.

     

    איך אבכה לך הרמה

    על כח צעיר שהולך לריק –

    השוכח מקורו וגאולתו

    ופינתו במולדת.

     

    "בני בני – אייכם?

    האם מולדת אחרת תמצאו, היפה וטובה ממני?

    האם רחובות ערים תחבוקו

    ובאבקם – תחפוצו?"

     

    "השמעתם את דומייתי?

    הזכרתם את תלמי בשדה?

    פעם פשטתם בשדותי בגיוס בחום השמש –

    יפים הייתם ותמירים."

     

    "לא בת טיפוחים אני לכם ולא ילדה מתרפקת –

    כי אם רעיה ואם –

    שותפה למפעל, שותפה לגורל,

    פוריה ואוהבת."

     

    "כל פעם חוזר האביב.

    אתם צעירים – וגם אני

    טובלת ביופי רעננות הפרחים ומאזינה ברחש עצי

    לקול דודי. כי יבוא."

     

    אך עד טירוף, עד שגעון, עד חורמה,

    מטלטל בך לבך הרמה,

    עם כל קול האומר "אני הולך,

    עם כל ההולך בכדי.

     

    כי שכחנו כולנו – צעירים ושב,

    שכחנו הברית והטעם.

    בעומק הלילה – נעמוד ונקשיב

    עד נשמע את קולך עוד הפעם.

     

    ולא יקום! לא ניתן, צעירים ושב,

    לא ניתן לקול ענות החולשה

    להשתלט עלינו.

    כגמולך הרמה – נחזיר לך טובה ונלחם.

     

    אבדנו לרגע את החוט המקשר

    שקענו כל אחד לעצמו.

    אך טלטול הסער את עיני פקח

    וראיתי כי החוט ישנו.

     

    היד עוד תחזיק בשכמו של חבר,

    השיר עוד יפרוץ, הרמה, אליך.

    עוד ישמעו ההולכים את שאון החיים

    שבהם שורש, וטעם ובית.

     

    יחזרו ההולכים משבילי המדבר

    של צחיח הסלע של חוץ –

    ופתאום יתגלה להם מרחוק

    הנוף המוכר מילדות.

     

    יבינו וישתו ממעיין הנפתח

    של אהבת מולדת פורה,

    ופתאום יבינו כי אפס הרכוש

    אם נאסף הוא רק לעצמו.

     

    לחג השלושים – נאמצך הרמה,

    דור ראשון ושני ושלישי!

    נשיר לך את שיר כל אותן השנים,

    ששכחנו בפומבי לחוג.

     

    אל תבכי הרמה, קומתך זקפי –

    צעדך שהואט תאיצי….

    ראי את בניך השומרים אימונים

    וגם את – להם – תאמיני.

     

    רמת יוחנן

    מרים נוסדורף – בלנק

     

     

     

    לרמת יוחנן – בת ה-28 וחצי

    השבוע ברמה מס' 307

    ה' בסיון תש"כ – 3.6.1960

     

    הלילה שמעתי את בכיה של הרמה.

    ואני בנה,

    הגבר העייף, המגודל והשב

    שמעתי את בכייה… ובכיתי.

     

    היית לי הרמה קטנה ויקרה,

    הולדתיך ואימצתיך.

    מכח חלצי נוצרת והיית,

    מכח טיפוחי גדלת וצמחת.

     

    מסרתי לך את נעורי ובגרותי, את ימי ולילותי

    על שתגדלי ותפרחי ותעמדי ברשות עצמך.

    ובבוא היום ושיבה תזרק בשערי –

    ותהי לי לנחמה בזוקני – בת טפוחי.

     

    גדלת הרמה.

    וגילך היום 29 אביבים.

    29 פעמים עברת הסתו והחורף

    והקיץ העשרים ותשע הנה הוא קרב.

     

    אינך הרמה מאז, תינוקת בזרועות אביה,

    המתרפקת על ליבו ורוצה עוד ועוד.

    הנך בוגרת כבר – ומניחה לנו, בניך,

    לחשוב גם קצת על עצמם – לעצמם – בעצמם.

     

    בזמן האחרון עסוק הייתי בך…. אך גם על עצמי קצת חשבתי.

    איך אסדר את חדרי הפרטי –

    את מיטב המלבוש לי בחרת –

    וסגרתי אחרי את דלתי.

     

    קצת שכחתי אותך…

    את הרי כאן תמיד.

    את עמלי את דורשת ומעניקה לי כל טוב.

    שבעתי…. ושכחתי.

     

    שכחתי כי את בתי –

    כי את לי זקוקה לא רק בעבודות היום יום.

    כי מתגעגעת הבת אל אביה יוצרה ומאמצה –

    על חסד נעוריו.

    שמעתי הלילה את בכייה של הרמה…

    אני האב.

    אני הבן.

     

    איך אבכה לך הרמה

    על כח צעיר שהולך לריק –

    השוכח מקורו וגאולתו

    ופינתו במולדת.

     

    "בני בני – אייכם?

    האם מולדת אחרת תמצאו, היפה וטובה ממני?

    האם רחובות ערים תחבוקו

    ובאבקם – תחפוצו?"

     

    "השמעתם את דומייתי?

    הזכרתם את תלמי בשדה?

    פעם פשטתם בשדותי בגיוס בחום השמש –

    יפים הייתם ותמירים."

     

    "לא בת טיפוחים אני לכם ולא ילדה מתרפקת –

    כי אם רעיה ואם –

    שותפה למפעל, שותפה לגורל,

    פוריה ואוהבת."

     

    "כל פעם חוזר האביב.

    אתם צעירים – וגם אני

    טובלת ביופי רעננות הפרחים ומאזינה ברחש עצי

    לקול דודי. כי יבוא."

     

    אך עד טירוף, עד שגעון, עד חורמה,

    מטלטל בך לבך הרמה,

    עם כל קול האומר "אני הולך,

    עם כל ההולך בכדי.

     

    כי שכחנו כולנו – צעירים ושב,

    שכחנו הברית והטעם.

    בעומק הלילה – נעמוד ונקשיב

    עד נשמע את קולך עוד הפעם.

     

    ולא יקום! לא ניתן, צעירים ושב,

    לא ניתן לקול ענות החולשה

    להשתלט עלינו.

    כגמולך הרמה – נחזיר לך טובה ונלחם.

     

    אבדנו לרגע את החוט המקשר

    שקענו כל אחד לעצמו.

    אך טלטול הסער את עיני פקח

    וראיתי כי החוט ישנו.

     

    היד עוד תחזיק בשכמו של חבר,

    השיר עוד יפרוץ, הרמה, אליך.

    עוד ישמעו ההולכים את שאון החיים

    שבהם שורש, וטעם ובית.

     

    יחזרו ההולכים משבילי המדבר

    של צחיח הסלע של חוץ –

    ופתאום יתגלה להם מרחוק

    הנוף המוכר מילדות.

     

    יבינו וישתו ממעיין הנפתח

    של אהבת מולדת פורה,

    ופתאום יבינו כי אפס הרכוש

    אם נאסף הוא רק לעצמו.

     

    לחג השלושים – נאמצך הרמה,

    דור ראשון ושני ושלישי!

    נשיר לך את שיר כל אותן השנים,

    ששכחנו בפומבי לחוג.

     

    אל תבכי הרמה, קומתך זקפי –

    צעדך שהואט תאיצי….

    ראי את בניך השומרים אימונים

    וגם את – להם – תאמיני.

     

    רמת יוחנן

    מרים נוסדורף – בלנק

     

     

     

    לרמת יוחנן – בת ה-28 וחצי

    השבוע ברמה מס' 307

    ה' בסיון תש"כ – 3.6.1960

     

    הלילה שמעתי את בכיה של הרמה.

    ואני בנה,

    הגבר העייף, המגודל והשב

    שמעתי את בכייה… ובכיתי.

     

    היית לי הרמה קטנה ויקרה,

    הולדתיך ואימצתיך.

    מכח חלצי נוצרת והיית,

    מכח טיפוחי גדלת וצמחת.

     

    מסרתי לך את נעורי ובגרותי, את ימי ולילותי

    על שתגדלי ותפרחי ותעמדי ברשות עצמך.

    ובבוא היום ושיבה תזרק בשערי –

    ותהי לי לנחמה בזוקני – בת טפוחי.

     

    גדלת הרמה.

    וגילך היום 29 אביבים.

    29 פעמים עברת הסתו והחורף

    והקיץ העשרים ותשע הנה הוא קרב.

     

    אינך הרמה מאז, תינוקת בזרועות אביה,

    המתרפקת על ליבו ורוצה עוד ועוד.

    הנך בוגרת כבר – ומניחה לנו, בניך,

    לחשוב גם קצת על עצמם – לעצמם – בעצמם.

     

    בזמן האחרון עסוק הייתי בך…. אך גם על עצמי קצת חשבתי.

    איך אסדר את חדרי הפרטי –

    את מיטב המלבוש לי בחרת –

    וסגרתי אחרי את דלתי.

     

    קצת שכחתי אותך…

    את הרי כאן תמיד.

    את עמלי את דורשת ומעניקה לי כל טוב.

    שבעתי…. ושכחתי.

     

    שכחתי כי את בתי –

    כי את לי זקוקה לא רק בעבודות היום יום.

    כי מתגעגעת הבת אל אביה יוצרה ומאמצה –

    על חסד נעוריו.

    שמעתי הלילה את בכייה של הרמה…

    אני האב.

    אני הבן.

     

    איך אבכה לך הרמה

    על כח צעיר שהולך לריק –

    השוכח מקורו וגאולתו

    ופינתו במולדת.

     

    "בני בני – אייכם?

    האם מולדת אחרת תמצאו, היפה וטובה ממני?

    האם רחובות ערים תחבוקו

    ובאבקם – תחפוצו?"

     

    "השמעתם את דומייתי?

    הזכרתם את תלמי בשדה?

    פעם פשטתם בשדותי בגיוס בחום השמש –

    יפים הייתם ותמירים."

     

    "לא בת טיפוחים אני לכם ולא ילדה מתרפקת –

    כי אם רעיה ואם –

    שותפה למפעל, שותפה לגורל,

    פוריה ואוהבת."

     

    "כל פעם חוזר האביב.

    אתם צעירים – וגם אני

    טובלת ביופי רעננות הפרחים ומאזינה ברחש עצי

    לקול דודי. כי יבוא."

     

    אך עד טירוף, עד שגעון, עד חורמה,

    מטלטל בך לבך הרמה,

    עם כל קול האומר "אני הולך,

    עם כל ההולך בכדי.

     

    כי שכחנו כולנו – צעירים ושב,

    שכחנו הברית והטעם.

    בעומק הלילה – נעמוד ונקשיב

    עד נשמע את קולך עוד הפעם.

     

    ולא יקום! לא ניתן, צעירים ושב,

    לא ניתן לקול ענות החולשה

    להשתלט עלינו.

    כגמולך הרמה – נחזיר לך טובה ונלחם.

     

    אבדנו לרגע את החוט המקשר

    שקענו כל אחד לעצמו.

    אך טלטול הסער את עיני פקח

    וראיתי כי החוט ישנו.

     

    היד עוד תחזיק בשכמו של חבר,

    השיר עוד יפרוץ, הרמה, אליך.

    עוד ישמעו ההולכים את שאון החיים

    שבהם שורש, וטעם ובית.

     

    יחזרו ההולכים משבילי המדבר

    של צחיח הסלע של חוץ –

    ופתאום יתגלה להם מרחוק

    הנוף המוכר מילדות.

     

    יבינו וישתו ממעיין הנפתח

    של אהבת מולדת פורה,

    ופתאום יבינו כי אפס הרכוש

    אם נאסף הוא רק לעצמו.

     

    לחג השלושים – נאמצך הרמה,

    דור ראשון ושני ושלישי!

    נשיר לך את שיר כל אותן השנים,

    ששכחנו בפומבי לחוג.

     

    אל תבכי הרמה, קומתך זקפי –

    צעדך שהואט תאיצי….

    ראי את בניך השומרים אימונים

    וגם את – להם – תאמיני.

     

    רמת יוחנן

    מרים נוסדורף – בלנק