שלמה (פרנצי) פלד

20/10/1911 - 05/11/2004

פרטים אישיים

תאריך לידה: כ"ח תשרי התרע"ב

תאריך פטירה: כ"א חשון התשס"ה

שם האב: קרל (הוכפלדר)

שם האם: פאני

ארץ לידה: אוסטריה

שנת עליה: 1938

מקום קבורה: רמת יוחנן

מסמכים

לא מצורפים מסמכים

משפחה

בן/בת זוג: ציונה

שלמה (פרנצי) פלד

קורות חייו של שלמה פלד רצופי עלילות ועשייה ושלובים באירועים לאומיים ובין לאומיים כשברבים מהם נטל חלק פעיל מתוך תחושת אחריות ומעורבות ונטילת גורלו בידיו.
פרנצי, כפי שקראו לו הוריו וכפי שכינוהו לימים גם חברי הקיבוץ, נולד בוינה, אוסטריה, למשפחה שמוצאה בצ'כיה. בן יחיד היה להוריו. הוא למד בגימנסיה ממשלתית במגמה ריאלית וקיבל שעורי דת ביהדות בעיקר להיכרות עם חמשת חומשי התורה, בגרמנית כמובן. בד בבד ספג את התרבות הגרמנית על גדולי יוצריה, משורריה והוגיה שהיתה לו לנכסי צאן ברזל אשר ליוו אותו בכל ימי חייו ועיצבו את חייו כאיש תרבות ודעת.
כאזרח צ'כי גויס לצבא ושירת בו שנה וחצי. בשוב משפחתו לצ'כיה עבד עם אביו בעסקי העצים ולאחר מות האב עבר לפראג, שם עבד במפעלי תעשייה שונים. פרנצי סיפר כי לא פגש באנטישמיות וכי בשנותיו בפראג היו לו חיים נהדרים. הוא היה ציוני לא פעיל אך בחר לקונגרס הציוני. עברית לא ידע כלל פרט לאותיות האלף-בית. כל זאת עד אשר ב-1938, בעקבות האווירה המדינית לאחר "מינכן" וסיפוח הסוּדֶטים לגרמניה החליט לעלות לישראל כמעפיל באופן בלתי ליגלי בתקופה בה הכניסה לארץ היתה מותנית ברשיון עלייה.
פרנצי עלה לאניה "קאטינה" שאורגנה ע"י בית"ר בראשית 1939. עלילות המסע בן שלושת החודשים של אניית המעפילים ושל 850 המפליגים שעל סיפונה, מרתקות היו. הוא עצמו שהה על האנייה רק שלושה שבועות מתוך מסע הסבל והייסורים שהיה נחלתם של נוסעיה, הואיל וזכה להימנות על הקבוצה שהורדה בחוף הרצליה באישון לילה בסוף ינואר 1939. מכיוון שהגיע לבדו ולא השתייך לשום קבוצה, נשלח  ע"י מחלקת העלייה של ההסתדרות הכללית לבית אלפא. הוא השתלב בעבודות הפלחה והמספוא ומצא מקומו גם מבחינה חברתית.
ב-1940, בעת הפילוג, עבר עם אנשי בית אלפא חברי מפא"י לרמת יוחנן. הוא הצטרף תחילה לעובדי המאפייה ואחר כך לצוות הפלחה. 9 שנים עבד בברכות הדגים. בשנים 1946-1943 שירת בחיל ההנדסה בצבא הבריטי והשתחרר בדרגת סמל לא לפני שקיבל אות הצטיינות בלוחמה נגד הנאצים. כשנתיים מתקופה זו שהה בעיראק ועסק בביקורת של אמצעי התחבורה: רכבות, ספינות ורכבים שנשאו ציוד וסחורות. כעיסוק צדדי עזר בהעברת יהודים לארץ בדרכים בלתי לגליות. גם בפָרָס שירת ולקראת סוף המלחמה עבר למצרים. היתה זו עבורו תקופה משמעותית, מעניינת ומלאת חוויות. מששב ארצה ב-1948, התיישב בקיבוץ וביסס והרחיב את משפחתו שבנה עם ציונה.
ב-1960 עבר לעבוד ב"מילואות" עת הקימו את המפעלים האיזוריים לעיבוד התוצרת החקלאית. הוא הקים את המנפטה וניהל אותה עד 1969 ואחר כך ניהל את מכון התערובות, "מילובר", עד 1978.
פרנצי התמיד בעבודתו והיה אהוב, מקובל ומוערך ע"י מנהלי המפעלים כמו גם ע"י העובדים תחתיו. כל זאת הודות לרצינות, האחריות והמקצועיות בהן ניהל את המפעלים ולנוכחותו החברית, השקטה ומאירת הפנים. עבודת החוץ לא מנעה ממנו לקחת חלק ברקמת חייה העדינה ביותר של החברה ברמת יוחנן. הוא השתתף בקביעות בועדות ובייחוד רבה היתה תרומתו בוועדת החברה שטיפלה בבעיותיו האישיות של הפרט מול אורחות חייו המוגדרים והמתוקננים של הקיבוץ. שלוש קדנציות כיהן כנציג ועדת חברה במזכירות והיה גם סדרן עבודה.
בשובו הביתה מעבודת החוץ ברור היה לו שיש להוסיף ולתרום ושאין כעבודה שתשמור אותו מעורב, פעיל וחיוני. הוא נכנס לעבודה במחסן הכללי והתמיד שנים לקום עם שחר למיון האפרוחים במדגריה. תמיד שרוי בין אנשים ומשרה אוירה של קלילות ובדיחות הדעת כמו גם של דיון ושיחה בעניינים שברומו של עולם. שמר על גינוני התרבות האירופאים, השתתף בשיחות "הפרלמנט" ליד שולחן הארוחה בחדר האוכל, ובבטוייו השנונים העלה חיוך על פני הנוכחים.
זיקנתו לא ביישה את נעוריו, סיפור חייו הינו סיפורה של הארץ הזאת בבניינה, סגולות נפשו הינן מופת לרבים וגאווה למשפחתו. בן 93 במותו.

סיפורים

לחצו על הכותרת על מנת לקרוא את הסיפור

  • תעודת זהות

    שלמה (פרנצי) פלד 

    בן פאני וקארל הוכפלדר

    נולד בוינה – אוסטריה

    כ"ב בתשרי תרע"ב 20.10.1911

    עלה לארץ בשנת 1938

    הצטרף לבית אלפא 1938

    עבר לרמת יוחנן 1940

    נשוי לציונה

    אבא לאהוד (אודי), יותם, דורית, הגר

    נפטר כ' באייר תשס"ד 11.5.2004

    בן 93 במותו

  • מי האיש- אודי פלד

    מי האיש / אודי פלד

    אבא היה אדם צנוע ואציל נפש.

    אבא זכה באריכות ימים טובים וצלולים.

    מעבר לגנטיקה, קיימות ודאי הרבה נוסחאות לאריכות ימים.

    ניסיתי לחשוב מהי הנוסחה שעל פיה זכה אבא ומאליהן קפצו מולי מילותיו של ניגון קצר ויפה.

    בדקתי את המילים אחת לאחת ומצאתי שכל מילה בול.

    מי האיש החפץ חיים,

    אוהב ימים לראות טוב.

    נצור לשונך מרע

    ושפתיך מדבר מרמה,

    סור מרע, עשה טוב,

    בקש שלום ורודפהו.

    לכל אדם יש לפחות חוב אחד בחייו שככל שיתאמץ אין לו סיכוי לסגור.

    יש לי חוב כזה כלפי אבא.

    אבא זכה באריכות ימים בזכות אצילות הנפש.

     

  • תנחומים- מחמדת אבות

    למשפחת פלד קבלו השתתפותנו באבלכם

    מהחברים והעובדים בחמדת אבות.

    רחל מסינגר:

    אנו נפרדים בצער רב מאיש טוב, איש שכל אדם רצה להיות במחיצתו, כולנו אהבנו אותו. פרנצי היווה דוגמה לאנושיות. הוא התנהג באנושיות כלפי כל אדם, ללא הבדל מה גילו של האדם. הוא פיזר טוב לב סביבו. הוא היווה אזן קשבת לכל אדם צעיר או מבוגר. הושיט יד לעזרה כשפנו אליו לסיוע. נתן מעצמו לזולת.

    שרה נבו:

    אפשר לומר על פרנצי רק דברים טובים ואנושיים. חיפש קרבת  אדם, העריך אותו בהתאם להיותו אדם. פרנצי וציונה בנו בית גדול ונגיש לכל האנשים הבאים אל הבית. בנו בית פתוח. אנשים חיפשו את קירבתו. הוא הפגין סובלנות כלפי האנשים.

    הוא עבד ב"מילואות" במסירות רבה ולקח על עצמו חלק מבניית מילואות והרגיש עצמו שותף מלא בעשייה. ככה התנהלו חייו.

    בהיותו בחו"ל בבריגדה הוא העלה בכוחות עילאיים יהודים מעירק. הוא התחבר לפעילות הציונית להעלאת יהודים ועשה זאת בצניעות. הוא לא אהב פרסום. הוא היקנה לבני משפחתו ערכי סבלנות וסובלנות. האנשים העריכו את פרנצי כאדם אנושי. טמון בו יחס אנושי וחברי כלפי החברה.

    הוא גידל עם ציונה את ילדיהם והיקנה להם את אהבתם לזולת, והנתינה האנושית. בזה ביתם התברך.

    אורה בן נחום:

    לכל משפחת פלד:

    אני מאד אתגעגע לקבלת השבת ביום ששי, לחיוך ולנשיקה ששלח לי פרנצי מהשולחן הראשון לשולחן השני שבחדר האכל.

    קבלת השבת כבר לא תהיה זהה בלי הנשיקה של פרנצי. גם במפגש בשבילי המשק היה מפזר חיוכים לכל עבר.

    פרנצי היה בשבילי דמות סימלית לקיבוצניק אמיתי, שורשי.  קשה להיפרד מחבר שהיה עבורי סמל של דור ההתיישבות הציונית. תמיד הבטתי אליו בהערצה.

    שאלוהים יברך אתכם, בני המשפחה, בימים טובים יותר. שתשענו על הערכים שאבא היקנה לכם ועל המידות הטובות. אבא השאיר לכם ירושה פנימית אנושית: לאהוב את האדם, את המשפחה ואת המשפחה הגדולה שהיא מדינת ישראל.

     

     

     

     

  • האיש אשר היה- ראובן עזריאלי

    לזכרו של פרנצי ז"ל 11/5/04

    הָאִישׁ אֲשֶׁר הָיָה

    הָאִישׁ אֲשֶׁר הָיָה

    אוֹצַר בָּלוּם שֶׁל יֶדַע,

    אֲשֶׁר נַשָּׂא

    צָלוּל, גֵּאֶה, זָקוּף

    כְּמוֹ חֲסַר מִשְׁקָל

    הָיָה מִטְעַן שְׁנוֹתָיו.

     

    הָאִישׁ אֲשֶׁר

    הָלַךְ בֵּינֵינוּ,

    נוֹשֵׂא אִתּוֹ

    אֶת עוֹלָמוֹ הַמְּיֻחָד.

     

    הָאִישׁ אֲשֶׁר הֵבִיא

    אֶל אוֹרְחוֹתֵינוּ

    מַשָּׁב קַלִּיל

    מֵאוֹרְחוֹתָיו.

    הָאִישׁ שֶׁבִּלְעָדָיו

    יוֹתֵר רֵיקִים יִהְיוּ חַיֵּינוּ,

    כִּי בְּלֶכְתוֹ לָקַח

    אֶת הַבָּרָק אֲשֶׁר הִקְרִין

    עָלֵינוּ, וְעַל סְבִיבוֹתָיו.